Vision Direkt

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar.

Visions stadgar

Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Medlemskap i A-kassan

Kom ihåg att ansöka om medlemskap i A-kassan.

A-kassan Vision

Vision stöttar Covid-19 drabbade anställda i Ecuador, Elfenbenskusten och Senegal

Publicerad 2020-06-26

Med anledning av Covid-19 ger nu Vision ekonomiskt stöd till fackliga projekt i tre länder. Stödet går till Ecuador, Elfenbenskusten och Senegal – länder som alla drabbats hårt till följd av pandemin.

Stödet innebär bidrag på 100 000 kronor till Ecuador och 50 000 kronor vardera till Elfenbenskusten och till Senegal. Projektet i Ecuador anses mest akut. Ecuador har extremt många döda och hann inte förbereda sig då viruset kom tidigt till landet.

Samtliga bidrag ska gå till utbildningsinsatser och till projekt som syftar till att påverka relevanta aktörer att förbättra arbetssituationen och förutsättningarna för arbetstagare som har drabbats av Coronapandemin.

- Det fackliga arbetet för en säker och trygg arbetsmiljö är just nu viktigare än någonsin. Vi vet att utsatta och resurssvaga grupper drabbas hårdast av krisen då många saknar möjlighet till skyddsåtgärder och god sjukvård. I den ekonomiska krisen har miljontals människor förlorat sina jobb och fått en försämrad livssituation. Vi måste alla hjälpas åt och för Vision är det självklart att bidra via vår fackliga Solidaritetsfond, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Världsorganisationen för offentliganställda, Public Services International (PSI), har nyligen lanserat en kampanj, ”Safe workers save lives”, som fokuserar på att tillhandahålla säkra arbetsvillkor för arbetstagare. PSI kräver bland annat skyddsutrustning för de som behöver det och ekonomiskt stöd för de arbetstagare som blivit arbetslösa på grund av pandemin.

- Now that we are all confronted with the Covid-19 pandemic, the support of Vision’s members to implement a strategy to protect front line workers in Ecuador, Cote d’Ivoire and Senegal demonstrates that solidarity is also fighting a common battle at the same time. It shows that protecting workers in those countries helps saving lives everywhere. As the virus couldn’t be stopped by borders, solidarity and unity of trade unions in the fight for workers protection shall not have boundaries. And supporting each other like we are doing, we’ll show that we can get stronger together worldwide, säger Rosa Pavanelli, ordförande för PSI.

Läs mer om Visions Solidaritetsfond https://vision.se/medlem/Fair-Union/Solidaritetsfond/

Läs mer om PSIs kampanj “Safe workers save lives” https://publicservices.international/campaigns/safe-workers-save-lives?id=10633&lang=en

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 746 21 24.

Kontakter till arbetstagare i mottagarländerna kan förmedlas av Visions pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 65 55 048.

Vision Direkt

Frågor & svar