Vision Direkt

Stäng ×

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Vision: Snäva budgetramar hotar rättssäkerheten inom socialtjänsten

Publicerad 2020-09-17

Nästan hälften av socialcheferna som svarat på Visions Novus-undersökning uppger att det är svårt att inom befintliga budgetramar ge de insatser individen har behov av och rätt till. En tredjedel av socialcheferna anser att det är svårt att göra bedömningar och utredningar enligt de krav lagen ställer. Framförallt är det insatser riktade mot barn, unga och äldre som drabbas.

-  Resultatet av vår undersökning liksom de signaler vi får från Visions chefsmedlemmar är tydliga; resurserna räcker inte räcker till, i varje fall inte på det sätt de används idag. Vi har en lagstiftning som garanterar välfärdstjänster, därför måste det finnas resurser att tillgodose individers rättigheter i hela landet. För det behövs såväl nationella som lokala initiativ, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

De verksamhetsområden som anses påverkas särskilt negativt av de ekonomiska förutsättningarna är sociala barn- och ungdomsvården och äldreomsorgen.

Svårigheterna är större i mindre kommuner som inte ligger i storstadslänen. Vision tror inte att enbart mer resurser kommer att vara tillräckligt för att skapa en jämlik socialtjänst i hela landet. Istället behöver ansvarsfördelningen förändras och det krävs modiga politiker som vill diskutera den känsliga frågan om kommunsammanläggningar.

Allra svårast är att arbeta uppsökande och förebyggande, något som 59 procent av de tillfrågade socialcheferna uppger.

- I debatten om ungdomsbrottslighet och gängkriminalitet ropas ofta att socialtjänsten måste jobba mer förebyggande. För att klara det krävs tillräckligt med resurser och långsiktiga planeringsförutsättningar för socialtjänstens medarbetare. Det förebyggande arbetet måste också in i den nya socialtjänstlagen på ett tydligt sätt, säger Veronica Magnusson.

Visions Socialchefsrapport bygger på en enkät som genomförts av Novus under maj 2020. Därutöver har åsikter inhämtats via fokusgrupper och intervjuer med enskilda chefsmedlemmar.

Läs Visions Socialchefsrapport 2020 på https://vision.se/Opinion/rapporter/2020/

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 – 746 21 24.

Presskontakt

Vill du komma i kontakt med Vision angående ett pressärende? Här hittar du kontaktvägar till vår presschef och pressekreterare.