Vision Direkt

Stäng ×

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Vision: Satsningen på 2,2 miljarder missar ledarskapet

Publicerad 2020-05-12

Det räcker inte med satsningar på kompetenshöjning för att hejda personalgenomströmningen i äldreomsorgen, menar Vision. Arbetsgivarna måste erbjuda bra arbetsvillkor där chefer ser och stöttar medarbetarna. För att klara det krävs mer ledarskap och fler chefer som tar ansvar för medarbetarnas arbetsmiljö och verksamhetens kvalitet.

- Just nu sliter omsorgscheferna för att hindra smittspridning och skapa en säker arbetsmiljö för sina medarbetare. Samtidigt ser vi att förutsättningarna ofta brister och att chefer saknar stöd. Under pandemin riskerar det att få stora konsekvenser, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

I en färsk enkät där Vision frågat 570 enhetschefer inom kommunal äldreomsorg svarade nästan en fjärdedel att de funderat på att returnera sina arbetsmiljöuppgifter till en överordnad chef då de saknar resurser för att skapa en säker arbetsmiljö för sin personal. Det är en tydlig signal om att chefernas möjlighet att stötta sin personal måste stärkas.

Chefer inom vård och omsorg den grupp på arbetsmarknaden som har flest medarbetare per chef. År 2009 var det genomsnittliga antalet medarbetare per chef i den kommunala äldreomsorgen 54. 2015 hade det ökat till i genomsnitt 60. Trots att båda enskilda kommuner och arbetsgivarorganisationen SKR sedan dess uttalat hur viktiga cheferna är för att skapa att skapa god verksamhet med bra arbetsmiljö kan vi endast se marginella eller inga positiva förändringar.

- Forskning visar att allt för många medarbetare per chef minskar engagemang och arbetstillfredsställelse samt leder till ökat missnöjde med arbetsmiljön, ökad sjukfrånvaro och därmed större personalomsättning. Hög personalomsättning innebär allvarligt negativa effekter för äldreomsorgen och möjligheten att minska smittspridning av Covid-19, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 746 21 24.

Presskontakt

Vill du komma i kontakt med Vision angående ett pressärende? Här hittar du kontaktvägar till vår presschef och pressekreterare.