Vision Direkt

Stäng ×

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Vision: Mer behöver göras för att minska löneskillnaderna

Publicerad 2020-06-16

Medlingsinstitutets årliga rapport visar att löneskillnaden mellan kvinnor och män var 9,9 procent 2019, vilket innebär en minskning med 0,8 procentenheter jämfört med året innan. – Det går åt rätt håll men mer behöver göras för att öka takten mot jämställda löner, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Medlingsinstitutets officiella lönestatistik visar att löneskillnaden är olika stor i olika sektorer. Kvinnor och män arbetar inom olika yrken i olika sektorer, där löneläget är olika. Att få bort dessa strukturella löneskillnader är nödvändigt för att öka attraktiviteten inom kvinnodominerade sektorer som välfärden, menar Veronica Magnusson.

- Vi vet att arbetet värderas lägre i de yrken och sektorer där kvinnor är i majoritet. Det är orimligt och framförallt väldigt omodernt. I den kvinnodominerade välfärden riskerar det att sätta käppar i hjulet för kompetensförsörjningen. Välfärden skriker efter arbetskraft, och vi har inte råd att förlora värdefull kompetens för att löneläget släpar efter andra sektorer.

Trots detta visar statistiken på flera ljuspunkter. Könsuppdelningen på arbetsmarknaden minskar när fler kvinnor kommer in i mansdominerade yrken och fler män i kvinnodominerade. Allt fler kvinnor inom kommuner och regioner blir chefer och får högre lön. Det finns en större medvetenhet bland arbetsgivare i kommuner och regioner att minska löneskillnaderna mellan könen.

- Det finns mycket som är hoppfullt. Samtidigt går utvecklingen på tok för långsamt, vi måste öka takten. Vi parter, fack och arbetsgivare, måste komma överens om schysta och attraktiva löner och villkor i välfärden. Dessutom har lokala politiker i rollen som arbetsgivare alla möjligheter att ta på sig ledartröjan och skynda på arbetet, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

Presskontakt

Vill du komma i kontakt med Vision angående ett pressärende? Här hittar du kontaktvägar till vår presschef och pressekreterare.

Frågor & svar