Vision Direkt

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Vision: Mer behöver göras för att minska löneskillnaderna

Publicerad 2020-06-16

Medlingsinstitutets årliga rapport visar att löneskillnaden mellan kvinnor och män var 9,9 procent 2019, vilket innebär en minskning med 0,8 procentenheter jämfört med året innan. – Det går åt rätt håll men mer behöver göras för att öka takten mot jämställda löner, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Medlingsinstitutets officiella lönestatistik visar att löneskillnaden är olika stor i olika sektorer. Kvinnor och män arbetar inom olika yrken i olika sektorer, där löneläget är olika. Att få bort dessa strukturella löneskillnader är nödvändigt för att öka attraktiviteten inom kvinnodominerade sektorer som välfärden, menar Veronica Magnusson.

- Vi vet att arbetet värderas lägre i de yrken och sektorer där kvinnor är i majoritet. Det är orimligt och framförallt väldigt omodernt. I den kvinnodominerade välfärden riskerar det att sätta käppar i hjulet för kompetensförsörjningen. Välfärden skriker efter arbetskraft, och vi har inte råd att förlora värdefull kompetens för att löneläget släpar efter andra sektorer.

Trots detta visar statistiken på flera ljuspunkter. Könsuppdelningen på arbetsmarknaden minskar när fler kvinnor kommer in i mansdominerade yrken och fler män i kvinnodominerade. Allt fler kvinnor inom kommuner och regioner blir chefer och får högre lön. Det finns en större medvetenhet bland arbetsgivare i kommuner och regioner att minska löneskillnaderna mellan könen.

- Det finns mycket som är hoppfullt. Samtidigt går utvecklingen på tok för långsamt, vi måste öka takten. Vi parter, fack och arbetsgivare, måste komma överens om schysta och attraktiva löner och villkor i välfärden. Dessutom har lokala politiker i rollen som arbetsgivare alla möjligheter att ta på sig ledartröjan och skynda på arbetet, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

Vision Direkt

Frågor & svar