Vision Direkt

Stäng ×

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Var åttonde kan arbeta hemifrån – men får inte för arbetsgivaren

Publicerad 2020-11-26

Trots uppmaningen från Folkhälsomyndigheten och regeringen till landets arbetsgivare att möjliggöra distansarbete arbetar var åttonde anställd på en arbetsplats där hemarbete inte tillåts, även då arbetsuppgifterna går att sköta hemifrån. Det visar en undersökning som Vision genomfört bland drygt 5000 medarbetare i kommuner, regioner, bolag och kyrkan. Samtidigt skiljer sig arbetsgivarnas inställning till distansarbete åt över landet.

Visions undersökning visar att var fjärde medarbetare i ett välfärdsyrke jobbar hemifrån under halva arbetstiden eller mer. Samtidigt svarar var åttonde anställd (12 procent) att hen skulle vilja arbeta hemifrån och att arbetsuppgifterna går att utföra på distans, men att arbetsgivaren inte tillåter det.

Inom yrkesgruppen vårdadministratör vill var fjärde medarbetare arbeta på distans och har arbetsuppgifter som tillåter det, men arbetsgivaren säger nej. Men också medarbetare som arbetar med politik- och samhällsfrågor, ekonomi och administration svarar att de vill utföra sina arbetsuppgifter på distans och att arbetsuppgifterna tillåter det, men trots det säger arbetsgivaren nej.

- Vår undersökning visar att stora delar av välfärdens verksamheter sköts på distans, och att det fungerar bra. Men vi ser också att fler arbetsgivare behöver göra ett jobb kring de nya riktlinjerna, utarbeta tydligt stöd till cheferna och skapa fler möjligheter till distansarbete. Alla som kan måste ges möjlighet att jobba från hemmet, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Distansarbete förekommer i minst utsträckning i Norrbottens län, Skånes län, Jönköpings län och Dalarnas län. I Västernorrlands län, Gävleborgs län, Värmlands län och Västmanlands län är arbetsgivare mest positiva till att låta medarbetarna arbeta utanför kontoret.

Vision ställer följande krav på arbetsgivare:

• Alla som kan måste ges möjlighet att arbeta från hemmet.
  • Arbetsgivarna måste ha en strategi för distansarbetet, utarbeta stöd till cheferna och tydliggöra ansvaret för arbetsmiljöarbetet.
  • Ta tillvara dagens erfarenheter och ställ om inför arbetslivet efter pandemin.
  • Riskbedöm löpande den ordinarie arbetsplatsen och åtgärda eventuella smittrisker så att medarbetare som fortsätter att gå till jobbet arbetar under säkra former.

Undersökningen genomfördes under oktober, innan de skärpta regionala restriktionerna trädde ikraft, och besvarades av drygt 5000 medlemmar.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24. För frågor om undersökningen, kontakta Björn Cárdenas, arbetsmiljöstrateg i Vision, tfn 073- 071 13 07.

Presskontakt

Vill du komma i kontakt med Vision angående ett pressärende? Här hittar du kontaktvägar till vår presschef och pressekreterare.