Vision Direkt

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Thord Eriksson är Årets författare 2019

Publicerad 2020-01-27

Tidningen Visions läsare har röstat fram Thord Eriksson till Årets författare 2019. Thord Eriksson får utmärkelsen för sin bok "Dom som stod kvar " där han skildrar några av de ensamkommande flyktingbarnen – men också de vanliga människor som tog ett ovanligt stort ansvar för att hjälpa dem.

I boken får vi följa två bröder från Afghanistan, Esmat och Asad, och deras kamp för att få stanna i Sverige. Men boken handlar också om alla de professionella medarbetare; kuratorer, lärare, och socialsekreterare, som engagerade sig för att brödernas skulle få stanna Sverige.

- I den här gruppen finns också en kraft som visar vad människor är kapabla till. De har satt sig in i asylprocessen och det geopolitiska läget och omsatt den kunskapen till praktiskt solidaritetsarbete, säger Thord Eriksson om sin reportagebok.

Tidningen Visions utmärkelse Årets författare har delats ut i 27 år. Bland tidigare vinnare finns bland andra Stina Wollter, Johannes Anyuru, Fredrik Backman, Jonas Hassen Khemiri, Lena Andersson, Jonas Gardell, Leif GW Persson, Stieg Larsson, Camilla Läckberg, Elsie Johansson, Henning Mankell, Bodil Malmsten och Kerstin Ekman.

En längre intervju med Thord Eriksson publiceras i det senaste numret av Tidningen Vision. Läs den här https://vision.se/tidningenvision/arkiv/2020/nr1/vittnesmalen-ar-svara-att-avfarda/

Tidningen Vision ges ut av fackförbundet Vision vars 199 000 medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden i kommuner, regioner, kyrkan och i privata företag kopplade till välfärden.

För mer information kontakta Susanne Blick, chefredaktör för Tidningen Vision, tfn 070–789 64 52.

Vision Direkt

Frågor & svar