Vision Direkt

Stäng ×

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Ge socialtjänsten förändrat uppdrag att arbeta förebyggande - det motverkar kriminalitet

Publicerad 2020-03-03

Regeringen har idag meddelat att ett antal statliga myndigheter får i sin instruktion att delta i det myndighetsgemensamma arbetet mot grov och organiserad brottlighet. Vision saknar dock mer satsningar på socialtjänsten än vad regeringen hittills har presenterat för att förebygga att personer hamnar i social utsatthet som kan leda till kriminella handlingar.

Socialtjänsten har hög kompetens att tillsammans med framförallt skola, förskola och polis förebygga social utsatthet och kriminalitet. Men då behöver socialtjänsten ha ett tydligare uppdrag att prioritera det förebyggande arbetet och säkerställas resurser för detta.

- Tyvärr vet vi att det förebyggande arbetet ofta prioriteras ner i kärvare ekonomiska tider vilket slår tillbaka i accelererad social utsatthet, ökad kriminalitet och högre kostnader på sikt för hela samhället. Stora delar av socialtjänstens resurser läggs i dag på omfattande utredning och dokumentation. En del av dessa resurser kan istället frigöras till att snabbt fånga upp personer och tillhandahålla insatser som gör skillnad, det är dags för ett paradigmskifte inom socialtjänsten, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Visions uppmaning till regeringen och dess särskilda utredare Margareta Winberg är att:

• förtydliga lagstiftningen kring socialtjänstens förebyggande uppdrag
  • säkerställa att kommunerna har resurser för att prioritera det förebyggande sociala arbetet
  • lagstifta om att alla kommuner ska tillhandahålla vissa sociala insatser utan föregående utredning och behovsbedömning
  • förbättra förutsättningarna till samverkan mellan skola, polis och socialtjänst genom att lätta på sekretessregler och inrätta sociala insatsgrupper

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

Presskontakt

Vill du komma i kontakt med Vision angående ett pressärende? Här hittar du kontaktvägar till vår presschef och pressekreterare.