Vision Direkt

Stäng ×

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Digitalt kunskapslyft kan förbättra kvaliteten i äldreomsorgen

Publicerad 2020-03-11

Betänkandet ”Framtidens teknik i omsorgens tjänst”, som idag överlämnades till socialminister Lena Hallengren, presenterar flera förslag som kan främja ett bredare införande av välfärdsteknik inom äldreomsorgen. Vision vill särskilt trycka på vikten av en tydlig lagstiftning samt på kompetenshöjande insatser.

- Rätt använd kan digitaliseringen och välfärdsteknik vara en tillgång i verksamheten. Det kommer ge äldre större trygghet och självständighet. Det gör också att personalen får utrymme för värdefulla personliga kontakter som samtal och gemensamma måltider. Som Vision och många andra påpekat under en längre tid finns det en mängd hinder och oklarheter som saktar ner utvecklingen. Utredningen presenterar flera intressanta förslag som kan vara lösningar på detta, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Precis som utredningen föreslår tycker Vision att lagstiftningen måste preciseras så det blir tydligt hur välfärdsteknik får användas inom socialtjänsten och för vilka ändamål. Vision vill betona vikten av kompetensutveckling för medarbetare och chefer och att detta kräver statlig finansiering och samordning.

- Kommuner och regioner behöver stöd i att utveckla sin kompetens gällande digitalisering, både för att löpande utbilda befintlig personal och för att anställa personer med rätt kompetens. Medel behöver tillskjutas för att säkerställa detta och Myndigheten för digitalisering bör ges ett mer tydligt och kraftfullt uppdrag att stödja digitaliseringsarbetet utifrån de reella behoven, säger Veronica Magnusson.

Vision organiserar en stor andel av landets cirka 5000 äldreomsorgschefer inom kommuner och företag. Våra chefsmedlemmar förväntas leda digitaliseringsarbetet samtidigt som villkoren är väldigt tuffa.

- Våra medlemmar upplever ofta att de saknar både makt och insyn i arbetet med tekniska system. Många chefer har inte tid eller utrymme att leda digitaliseringsarbetet tillsammans med sina medarbetare. För att äldreomsorgen ska kunna dra nytta av ny välfärdsteknik krävs stora satsningar på ledarskapet så att chefer har förutsättningar att leda utvecklingen, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, tfn 070 746 21 24.

Presskontakt

Vill du komma i kontakt med Vision angående ett pressärende? Här hittar du kontaktvägar till vår presschef och pressekreterare.

Frågor & svar