Vision Direkt

Vision: Risk att patienterna drabbas av varslet

Publicerad 2019-11-25

Vision ser allvarligt på dagens besked om varsel på Södersjukhuset och Danderyds sjukhus. 100 personer varslas på vardera sjukhus. Bland de varslade finns administrativ personal – yrkesgrupper som spelar en viktig roll för en god patientsäkerhet.

- Många av Visions medlemmar är självklart väldigt oroliga och upprörda över beskedet.  Medicinska sekreterare spelar en avgörande roll för att upprätthålla en god patientsäkerhet. Därför måste vi ställa oss frågan hur vården och patienterna påverkas av varslet, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

- Vi förväntar oss nu att Region Stockholm, som är en av Sveriges största arbetsgivare, ska kunna klara omställningen utan att behöva säga upp så många anställda, utan istället omplacera de allra flesta.

- Visions fokus just nu är att informera medlemmarna så mycket det bara går. Många har behov av att prata och ställa frågor kring varslet och våra lokala företrädare gör nu allt de kan för att möta medlemmarna och ge dem stöd, säger Veronica Magnusson.

För kommentarer från Visions lokala representanter, kontakta Visions presschef Hediye Güzel, tfn 076- 141 73 21.

Vision Direkt

Frågor & svar