Vision Direkt

Stäng ×

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Vision och Akademikerförbundet SSR: Medarbetare i välfärden ska ha ett hållbart arbetsliv

Publicerad 2019-12-16

Ökad lönespridning, större inflytande över arbetstiden och bättre möjligheter att bidra till en grön omställning. Det är viktiga avtalskrav som Vision och Akademikerförbundet SSR gemensamt kommer att driva i den kommande avtalsrörelsen för tjänstemän och akademiker.

Förbunden överlämnar i dag sina avtalskrav till Sveriges kommuner och regioner, SKR. Kraven ska ge medlemmarna reella möjligheter att påverka sin lön och sina villkor samt bidra till klimatmässig hållbarhet.

Välfärden står inför stora utmaningar. Demografiska förändringar och teknikutveckling kommer att kräva nya sätt att arbeta. Parterna behöver ta ansvar och utveckla avtalen så att de skapar förutsättningar och trygghet i förändringen, samtidigt som jobben blir mer attraktiva för nya medarbetare.

- Erfarenhet och yrkesskicklighet måste löna sig bättre! Det krävs riktigt bra anställningsvillkor för att rekrytera ny kompetens till välfärden och för att behålla erfarna medarbetare. Bättre arbetsvillkor är nödvändigt för att klara de stora rekryteringsbehov som väntar kommuner och regioner, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

- Vi vill skapa villkor som bidrar till kompetensförsörjningen av akademiker till sektorn. Villkoren behöver även utvecklas för att stödja ett hållbart arbetsliv och där vi som parter påbörjar utvecklingen av gröna avtal, säger Heike Erkers, förbundsordförande för Akademikerförbundet SSR.

Yrkandets innehåll:

• Reallöneökningar:Medarbetarna ska ha reallöneökningar under den kommande avtalsperioden. Möjligheterna till lönekarriär under arbetslivet måste förbättras. Yrkesskicklighet ska ge högre lön över tid.
  • Bättre löneprocess: Vision och Akademikerförbundet SSR vill tillsammans med SKR ta ett större ansvar för kvaliteten i den lokala lönebildningsprocessen, inte minst hos de stora arbetsgivarna i regioner.
  • Bättre förutsättningar för chefer:Dialogen mellan chef och medarbetare är en avgörande del av den lokala lönebildningen. Chefernas delaktighet i arbetsgivarens lönepolitik och mandat i lönesamtalet behöver stärkas.
  • Mer inflytande över arbetstid: Medarbetarna ska ha större inflytande över arbetstidens omfattning och förläggning, exempelvis genom arbetstidskonton eller fler semesterdagar.
  • Ökad hållbarhet: För att bidra till ökad hållbarhet ska parterna gemensamt inspirera till implementering av Agenda 2030 och uppmuntra till tecknande av gröna avtal, det vill säga lokala avtal för större klimatmässig hållbarhet.

Det nuvarande avtalet med SKR och Sobona inom allmän kommunal verksamhet löper ut den 31 mars 2020. Det berör ca 160 000 anställda i kommuner, regioner och Sobonaföretag.

Läs yrkandet i sin helhet: www.vision.se

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24 och förhandlingschef Eva-Lotta Nilsson, tfn 070-584 99 29.

Presskontakt

Vill du komma i kontakt med Vision angående ett pressärende? Här hittar du kontaktvägar till vår presschef och pressekreterare.

Frågor & svar