Vision Direkt

Stäng ×

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Ny Novus: Stressade chefer prioriterar inte sin egen hälsa

Publicerad 2019-05-27

Sju av tio chefer är så pressade på jobbet att de prioriterar sina medarbetares arbetssituation före sig själva. Det visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Unionen och Vision.

Hur är det att vara chef i Sverige idag? Unionen och Vision har frågat 1500 chefer i både privata och offentliga verksamheter. Undersökningen visar att pressen på cheferna är hög. Varannan chef känner sig generellt stressad under en vanlig arbetsvecka, ofta till följd av för många arbetsuppgifter. Chefer inom privat sektor stressas även i hög grad av krav på tillgänglighet medan chefer i offentlig sektor stressas av för många medarbetare.

Många av de stressade cheferna saknar möjligheten att återhämta sig och att skapa en balanserad arbetssituation för sig själva. Knappt en av fyra svarar att de kan vara hemma och vila när de är sjuka. Värst är situationen för chefer i kommuner och regioner där hela tre av fyra svarar att de helt eller delvis prioriterar sina medarbetares arbetssituation, ofta på bekostnad av sin egen situation.

- Cheferna är väl medvetna om sitt ansvar att fånga upp de anställdas signaler om ohälsa, bedöma arbetsmiljörisker och vidta åtgärder. Men tiden räcker inte till vilket ofta leder till att chefernas egen hälsa hamnar i sista rummet, säger Martin Linder, förbundsordförande i Unionen.

Siffror från Previa visade nyligen att sjukfrånvaron bland chefer ökat med 50 procent mellan 2014 och 2018.

Samtidigt pekar forskningen tydligt ut att ett närvarande ledarskap, där chefer ser och coachar sina medarbetare, kan bidra till friskare arbetsplatser.

- Vi måste börja med att ge chefer förutsättningar att ta hand om sin egen hälsa. Det är dags att på allvar förstå och utveckla chefers organisatoriska förutsättningar. Det handlar till exempel om att erbjuda ett gott chefsstöd och ett rimligt antal medarbetare så att chefer kan vara närvarande, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision.

Unionen och Vision organiserar tillsammans närmare 120 000 chefsmedlemmar inom företag, kommuner, regioner och Svenska kyrkan.

Läs Novus-undersökningen Chefsliv 2018 på vision.se och unionen.se

För ytterligare kommentarer kontakta Martin Linder, förbundsordförande Unionen, och Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, via respektive presstjänst. Unionen, tfn 08 504 151 00 och Vision, tfn 070 655 50 48.

Presskontakt

Vill du komma i kontakt med Vision angående ett pressärende? Här hittar du kontaktvägar till vår presschef och pressekreterare.