Vision Direkt

Stäng ×

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Nordiska medicinska sekreterare kräver bättre villkor

Publicerad 2019-10-09

Idag råder brist på medicinska sekreterare i den nordiska hälso- och sjukvården och många i yrkesgruppen kommer att gå i pension de kommande åren. Attraktiviteten i yrket behöver öka och lön och arbetsvillkor måste rimma bättre med de höga kompetenskraven i yrket. Det är slutsatsen i den rapport om medicinska sekreterare i Norden som Vision har genomfört.

2100 yrkesverksamma medicinska sekreterare i Norden har svarat på en enkät inom ramen för ett det nordiska yrkessamarbetet ”NOLO”. Enkäten visar att en övervägande majoritet bland de nordiska medicinska sekreterarna gillar sitt jobb och känner sig uppskattade av sin arbetsgivare. Samtidigt finns en utbredd uppfattning att lönerna är för låga. 43 procent av de svarande är missnöjda med sin lön. 28 procent är ganska missnöjda och 15 procent är väldigt missnöjda.

−Medicinska sekreterare i hela Norden är välutbildade, professionella och älskar sitt jobb! Deras insatser i vården måste värderas högre. Arbetsgivarna måste göra yrket mer attraktivt genom att erbjuda moderna arbetsvillkor och en bättre löneutveckling, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Medicinska sekreterare är i regel välutbildade – närmare hälften av de svarande har investerat i en eftergymnasial utbildning. Samtidigt upplever många att de inte får tillräckligt erkännande för sin kompetens och att yrkesgruppen hamnar långt ner i en gammaldags hierarki. Vision anser att det är en kultur som måste brytas. Patientsäkerhetsarbetet i Norden skulle halta betydligt utan kompetensen hos yrkesgruppen.

− Medicinska sekreterare är en nyckelkompetens i den nordiska hälso- och sjukvården, säger Veronica Magnusson. Våra grannländer har i vissa fall har kommit mycket längre när det gäller att höja statusen och attraktiviteten i yrket. På Island är utbildningen numera på universitetsnivå och liknande diskussioner pågår i Danmark. Här kan Sverige lära och inspireras – hög kompetensnivå är helt central för en patientsäker vårdadministration.

NOLO kräver:

• att arbetsgivare uppvärderar de kunskaper och kompetenser som medicinska sekreterare har och ökar yrkesgruppens inflytande i den nordiska hälso- och sjukvården
  • att medicinska sekreterares arbetslivserfarenhet lönar sig mer så att lönerna motsvarar de högt ställda kompetenskraven i yrket
  • att arbetsmiljön i yrket är hållbar och professionens arbetsvillkor är moderna och flexibla.

NOLOs enkät har besvarats av 2103 medicinska sekreterare och vårdadministratörer i Danmark, Färöarna, Finland, Grönland, Island, Norge och Sverige. Läs rapporten i sin helhet på www.vision.se

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070 746 21 24 eller Patricia Widergren, strateg, tfn 070 680 43 64.

Presskontakt

Vill du komma i kontakt med Vision angående ett pressärende? Här hittar du kontaktvägar till vår presschef och pressekreterare.