Vision Direkt

Stäng ×

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Lärarförbundet och Vision tecknar samverkansavtal

Publicerad 2019-12-18

Skolans roll i samhället är viktigare än någonsin och det krävs en god facklig organisering för att säkerställa bra arbetsmiljö, goda villkor och möjlighet till utveckling för alla anställda i skolan. För att uppnå detta har Lärarförbundet och Vision tecknat ett samverkansavtal.

Samverkansavtalet innehåller gemensamma utbildningspolitiska ståndpunkter, samt former för avtalssamverkan. Avtalet gäller from 1 januari 2020.

• Vi är ett fackligt professionsförbund för de som är lärare, skolledare, studie- och yrkesvägledare och lärarstudenter.  De som efter årsskiftet anställs som lärare men saknar utbildning kommer erbjudas medlemskap i Vision. Vi kommer fortsätta jobba för att alla på en lärartjänst ska kunna skaffa sig relevant utbildning och bli medlemmar i Lärarförbundet, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet.

På grund av lärarbristen visstidsanställs personer på lärartjänster som saknar behörighet och examen. Den gemensamma ambitionen från förbunden är att dessa ska komma i utbildning för att bli lärare. Förändringen påverkar inte Lärarförbundets nuvarande medlemmar

Vision kommer från och med den 1 januari 2020 att organisera de som inte redan är medlemmar i Lärarförbundet och som är visstidsanställda innehavare av lärartjänster inom förskoleklass, grundskola, fritidshem, gymnasieskola, särskola, gymnasiesärskola, specialskola, vuxenutbildning eller sameskolan men som inte har lärarexamen eller studerar för att bli lärare.

• Vision har idag många medlemmar som arbetar inom skolan i andra yrken än lärare. Det handlar om t.ex. administratörer och kuratorer. Vi organiserar också personal i utbildningsförvaltningar som leder och administrerar skolverksamheten i kommunerna. Därför är det glädjande och naturligt att nu också välkomna de som visstidsanställs på en lärartjänst, men saknar lärarutbildning i Vision. Vi ser fram emot att bidra till att de nya medlemmarna får ut så mycket som möjligt av sitt arbetsliv, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision.

För mer info, kontakta:

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, 070 746 2124

Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet nås via pressjouren 08-737 69 02, press@lararforbundet.se

Presskontakt

Vill du komma i kontakt med Vision angående ett pressärende? Här hittar du kontaktvägar till vår presschef och pressekreterare.