Vision Direkt

Stäng ×

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

IT-strul kostar välfärden miljarder

Publicerad 2019-12-07

Visions medlemmar i kommuner och regioner uppskattar att de lägger i genomsnitt 34 minuter om dagen på krånglande och dåligt anpassade IT- system. Det visar en ny undersökning som Vision presenterar i dag. Den förlorade arbetstiden kostar närmare 30 miljarder kronor om året, beräknat på en medellön.

- Miljarder kronor slösas årligen bort på IT-system som inte svarar upp mot behoven. Det är tid och resurser som arbetsgivarna skulle kunna använda till att utveckla verksamheten, förbättra villkoren för medarbetarna och ge ännu bättre service till medborgarna. Visions medlemmar ska ha de bästa digitala verktygen, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Vision har i enkäten frågat medlemmarna hur mycket tid de dagligen lägger på IT-system som krånglar eller hänger sig, att logga in och ut ur olika program, samt andra IT-relaterade problem.

Jämfört med 2014, då en liknande undersökning genomfördes, har tidsåtgången ökat med åtta minuter. Men också behoven av kompetensutveckling har ökat. Över hälften av de svarande, 56 procent, efterlyser mer kompetensutveckling och hälften svarar att de behöver bättre digitala verktyg. Över en tredjedel anger att de inte får den utbildning de behöver för att använda IT-systemen på ett effektivt sätt.

- Detta ger en tydlig signal till arbetsgivarna att de behöver uppmuntra kompetensutveckling som ger medarbetarna nya kunskaper och färdigheter när yrkesroller förändras genom automatisering och teknikutveckling. Framtidens arbetsliv handlar om att erbjuda trygghet i omställningen, säger Veronica Magnusson.

Fler resultat från enkäten:

• En majoritet av medlemmarna är nöjda med IT-systemens användarvänlighet. Åtta av tio anser att IT-systemen uppfyller deras förväntningar och att de får den hjälp de
  • behöver från IT-supporten.
  • Inflytande över IT-systemens utveckling och utformning leder till en bättre digital arbetsmiljö. Samtidigt upplever bara 22 procent att de har inflytande vid utveckling eller inköp av IT-system. Det är en minskning med nästan 10 procent jämfört med för fem år sedan.
  • Chefer som är män uppger i högre utsträckning än chefer som är kvinnor att de har inflytandemöjligheter och kan involvera sina medarbetare vid utveckling eller inköp av IT-system.

Läs rapporten ”IT-strul kostar välfärden miljarder” på www.vision.se

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 746 21 24 eller Björn Cárdenas, strateg arbetsmiljö, tfn 073 071 13 07.

Presskontakt

Vill du komma i kontakt med Vision angående ett pressärende? Här hittar du kontaktvägar till vår presschef och pressekreterare.