Vision Direkt

Stäng ×

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Bättre villkor för personal som arbetar under krisläge

Publicerad 2019-06-28

Vision har i dag tecknat ett nationellt avtal med SKL, Sobona och andra fack inom välfärden. Avtalet reglerar ersättningsnivåer och övriga villkor för medlemmar som arbetar under en kris- eller katastrofsituation.

Det nya avtalet ger högre ersättningar och tydliga regler kring arbetstid och återhämtning för medarbetare som är i tjänst under ett krisläge.

- Jag är glad att vi nu har ett bra avtal med tydliga regler. Visions utgångspunkt har hela tiden varit att den som ställer upp och jobbar under extrema förhållanden som ett krisläge innebär ska ha en bra ersättning och goda villkor, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Efter de omfattande bränderna sommaren 2018 blev behovet av regler för personal som arbetar under ett krisläge tydligt, då de befintliga kollektivavtalen visade sig vara otillräckliga i den här typen av situationer. Parterna bedömde att det var nödvändigt att ta fram ett särskilt kollektivavtal som ska gälla vid krislägen

Exempel på krisartade händelser kan vara olyckshändelser med omfattande påverkan, som naturkatastrofer, bränder och översvämningar, utbrott av epidemier, terrordåd eller hot. Avtalet berör bland andra räddningstjänstpersonal samt vård- och omsorgspersonal. Avtalet aktiveras av arbetsgivarparterna SKL och Sobona.

- Skulle det uppstå en liknande situation som förra sommarens bränder kommer alla medlemmar som jobbar att ha bättre villkor och få bättre betalt för sin insats. Det känns tryggt och bra, säger Veronica Magnusson.

Fakta om Krislägesavtalet

• Månadslön eller timlön utges. Därutöver utges en krisersättning på 120 procent av lönen per timme. Detta innebär sammantaget en ersättning på 220 procent av lönen per timme.
  • Krisersättningen förhöjs till 150 procent av lönen per timme vid uttag av särskild nödfallsövertid.
  • Arbetstidslagen har ersatts av bestämmelser i kollektivavtalet som är specialanpassade utifrån krissituationen.
  • Det ordinarie arbetstidsmåttet är 48 timmar per vecka under en beräkningsperiod om max 4 veckor.
  • En särskild nödfallsövertid kan tas ut utöver den ordinarie arbetstiden.
  • Anpassade regler för dygns- och veckovila.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, tfn 070 746 21 24 eller Ameli Andersson, förhandlande ombudsman, tfn 076 149 53 57.

Läs mer om avtalet på vision.se

Presskontakt

Vill du komma i kontakt med Vision angående ett pressärende? Här hittar du kontaktvägar till vår presschef och pressekreterare.