Vision Direkt

Vision startar landets största dialog för mänskligare arbetsliv

Publicerad 2017-01-09

Stressen gör oss sjuka och sjukfrånvaron kostar miljarder. Därför inleder Vision i dag landets största dialog för ett mänskligare arbetsliv. Under året kommer Vision att bjuda in medlemmar, arbetsgivare och lokala politiker till samtal där vi tillsammans utformar de åtgärder som ska göra våra arbetsplatser friskare.

-  Alldeles för många av Visions medlemmar som jobbar i välfärden blir sjuka av stress. Vårt mål är att bryta trenden med sjukskrivningar redan i år. Till år 2020 vill vi halvera antalet nya sjukskrivningar till följd av stress, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

-  Vision tänker vara med och forma framtidens arbetsliv. När vi ställde frågan hur medlemmarna vill ha det på jobbet så var beskedet tydligt – de vill ha ett mänskligare arbetsliv. Ett arbetsliv där ingen blir sjuk av stress och där kompetens tas tillvara så att alla kan bidra till en bra verksamhet, fortsätter Veronica Magnusson.

Nyligen tecknade Sveriges Kommuner och Landsting en överenskommelse för friskare arbetsplatser med Vision och andra fack. Nu måste målsättningarna brytas ner till konkreta åtgärder på varje arbetsplats. Detsamma gäller för kyrkan och privata och kommunala bolag, som också behöver göra investeringar för att sänka sjukfrånvaron.

När Vision frågade medlemmarna vad som bör förändras för att minska stressen på jobbet, framkom fyra förslag:

• Ge cheferna förutsättningar att minska sjukskrivningarna. Chefer ska ha ansvar för ett rimligt antal medarbetare inom ett hanterbart antal verksamheter som inte är för geografiskt spridda.
  • Balans mellan krav och resurser med hjälp av rätt använd kompetens. För att nå balans mellan krav och resurser krävs fler kollegor. Vi behöver också tänka nytt kring hur personalens kompetens används smartast.
  • Satsa på det förebyggande arbetsmiljöarbetet och öka stödet för rehabilitering. Arbetsgivarna behöver se över sitt systematiska arbetsmiljöarbete i förhållande till de nya arbetsmiljöreglerna kring organisatorisk och social arbetsmiljö.
  • Sätt personalens hälsa på den politiska dagordningen. Kommuner, landsting och regioner bör upprätta årliga hälsobokslut över hur arbetsmiljön och personalens hälsa utvecklas över tid och identifiera behov av insatser.

Läs mer på www.vision.se

För ytterligare kommentarer, kontakta förbundsordförande Veronica Magnusson, tfn 070 746 21 24.

För kommentar från Visions lokala företrädare, kontakta Visions pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 65 55 048 eller Maria Ahlsten, tfn 070 370 35 29.

200 nya medlemmar under december

Vision Direkt