Vision Direkt

Vision: Längre arbetsliv kräver satsningar på arbetsmiljö

Publicerad 2017-12-14

Dagens överenskommelse om en höjning av den lägsta åldern för uttag av allmän pension kräver satsningar på arbetsmiljö, kompetensutveckling och jämställda löner. Ett förlängt arbetsliv måste innebära ett tydligare fokus på friska arbetsplatser, anser Vision.

-  Visions medlemmar är stolta, känner stor arbetsglädje och många kan tänka sig att jobba lite längre. Samtidigt ser vi hur stressen och sjukskrivningarna ökar. Ett längre arbetsliv kräver satsningar på ett mänskligare arbetsliv där människor orkar stanna kvar, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

-  Vi förväntar oss att se resultat av den avsiktsförklaring för friskare arbetsplatser som SKL har tecknat med Vision med flera fack. En av de viktigaste åtgärderna från lokala arbetsgivare är att ge chefer ett rimligt antal medarbetare, säger Veronica Magnusson.

Också möjligheten till kompetensutveckling och omställning mitt i livet behöver säkerställas, inte minst med tanke på digitaliseringen och dess påverkan på medlemmarnas arbetsuppgifter.

Vision efterlyser även strategier för jämställda pensioner från arbetsgivarna.

-  Pension är en uppskjuten lön som man ska kunna försörja sig på efter att ett långt yrkesliv avslutats. För att våra medlemmar ska kunna leva ett värdigt liv efter pensionen krävs satsningar på jämställda löner, särskilt inom kvinnodominerade yrken, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

672 nya medlemmar under december

Vision Direkt