Vision Direkt

Vision: Anställda i kommunala fastighetsbolag ska ha ett hållbart arbetsliv

Publicerad 2017-02-14

Utveckling av den lokala löneprocessen, större inflytande över arbetstidens förläggning och bättre förutsättningar för chefer att arbeta med arbetsmiljön. Det är viktiga avtalskrav som Vision kommer att driva för anställda i kommunala fastighetsbolag.

I dag överlämnar Vision sina avtalskrav gällande anställningsvillkor till arbetsgivarorganisationen Fastigo. Målet är att teckna ett avtal som bidrar till ett mänskligt och jämställt arbetsliv.

Fokus ligger i år på allmänna anställningsvillkor då Vision och Fastigo träffade ett treårigt löneavtal förra våren. Vision vill fortsätta att utveckla den lokala löneprocessen och bidra till att skapa jämställda löner.

-  När våra medlemmar får lön efter sina prestationer så kan vi minska löneskillnaderna mellan kvinno- och mansdominerade yrken och sektorer, säger Veronica Magnusson förbundsordförande i Vision.

En prioriterad fråga är chefers förutsättningar att jobba förebyggande med arbetsmiljön. Det är helt avgörande för att skapa ett hållbart arbetsliv, menar Vision.

-  Om inte chefer har förutsättningar att leda sina medarbetare är alla andra insatser verkningslösa. Chefer ska ha rätt förutsättningar för att kunna leda medarbetarna och driva arbetsmiljöarbetet hand i hand med verksamhetsutvecklingen, säger Veronica Magnusson.

Övriga krav i yrkandet:

•  Större tydlighet från arbetsgivarna att ta ansvar för en hälsosam arbetsbelastning och rimliga arbetstider.
  •  Medlemmarna ska ha större inflytande över arbetstidens förläggning.
  •  Växling av semesterdagstillägg mot lediga dagar ska utvecklas till uttag av ledig tid.
  •  Anställda som arbetar hemifrån ska få stöd av arbetsgivaren till teknisk och ergonomisk bra digital arbetsmiljö.
  •  Arbetsgivarens avsättning till pensionen ska öka. Medarbetare ska ha rätt att gå ner i arbetstid i slutet av arbetslivet.

Avtalet berör cirka 2300 medlemmar. Den 1 maj ska det nya avtalet vara klart.

Läs Visions avtalskrav i sin helhet på www.vision.se

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 746 21 24 eller förhandlande ombudsman Joakim Harnesk, tfn 072 227 32 01.

199 nya medlemmar under december

Vision Direkt