Vision Direkt

Årets författare heter Fredrik Backman

Publicerad 2017-01-23

Tidningen Visions läsare har röstat fram Fredrik Backman till Årets författare 2016. Backman får priset för sin roman Björnstad, den första delen i en serie om invånarna i ett litet samhälle vid kanten av storskogen.

Här finns en fabrik, en nedgången kvarterskrog och en hockeyrink. Inte mycket mer. Hoppet står till juniorhockeylaget. Tio 17-åriga killar ska gjuta nytt liv i orten genom att vinna den avgörande matchen och ta sig vidare till A-laget. Romanen handlar bland annat om kärleken till idrott och vad som händer när ett helt samhälles förväntningar tynger 17-åriga killar. Killar som grubblar över andra saker än hockey och som är rädda för att vara annorlunda. Samtidigt som homofobin, sexismen och machomentaliteten frodas i omklädningsrummet. Men boken handlar också om ett oförlåtligt brott och de fruktansvärda saker människor kan tänka sig göra för framgång.

Fredrik Backman, som tidigare skrivit succéromanen En man som heter Ove, tar sina framgångar med ro. Han är inte så mycket för utnämningar och recensioner.

- Det låter förstås helt sjukt otacksamt, men jag känner att det räcker ganska fint för mig att jag får gå upp varje morgon och skriva böcker hela dagarna utan att någon säger åt mig att gå och skaffa ett riktigt jobb, säger han till Tidningen Vision.

Läs hela intervjun med Fredrik Backman: www.vision.se/tidningenvision

Tidningen Visions läsare har röstat fram Årets författare sedan 1993, då Kerstin Ekman fick priset för romanen Händelser vid vattnet. Även författare som Jonas Hassen Khemiri (2015), Lena Andersson(2014), Jonas Jonasson (2013), Jonas Gardell (2012), och Leif GW Persson (2011) har utsetts till Årets författare.

För mer information kontakta Susanne Blick, chefredaktör för Tidningen Vision, tfn 070 – 789 64 52.

254 nya medlemmar under december

Vision Direkt