Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar.

Visions stadgar 

Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Medlemskap i A-kassan

Kom ihåg att ansöka om medlemskap i A-kassan.

A-kassan Vision

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Vision och SKR tar ansvar för omställning och trygghet – det förväntar vi oss att politiken respekterar

2020-10-21

LAS-förhandlingarna debatteras flitigt och ingen vet i nuläget exakt vart frågan kommer att ta vägen. Men det vi vet är att Visions medlemmar i kommuner, regioner och bolag redan omfattas av ett avtal för trygghet och omställning. Det är en lösning som vi och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) anser fungerar bra och som vi förväntar oss att politikerna respekterar.

Vår överenskommelse, som trädde ikraft i maj, innebär att det avsätts pengar till både förebyggande kompetensutveckling och till individer som blir uppsagda på grund av arbetsbrist. Även visstidsanställda samt anställda som varit sjukfrånvarande och blivit färdigrehabiliterade omfattas av de förebyggande insatserna. Avtalet innehåller också verksamhetsanpassade turordningsregler.

Vi och arbetsgivarna är överens om att detta är en lösning som fungerar bra för våra medlemmar och för sektorn. Och vi hoppas att politikerna ser värdet av att vi parter tar ansvar och att de inte tvingar in oss i en lagstiftning som vi inte tror på. Vision har hela tiden varit kritiska till utredningen vars förslag innebär att maktbalansen kraftigt förskjuts till arbetsgivarnas fördel.

Just nu är utredningsförslaget ute på remiss fram till den 26 oktober och Vision lämnar våra synpunkter genom TCO. Vi hoppas att regeringen och samarbetspartierna tar till sig av kritiken från en enad fackföreningsrörelse. Vårt budskap är glasklart: frågor om omställning och anställningsvillkor löses bäst av förhandlingar och avtal parterna emellan, utan hot om lagstiftning.

Politiken och arbetsmarknadens parter har så många viktiga frågor att hantera nu under pandemin, som ökad arbetslöshet, hur verksamheterna ska kunna fungera även under Corona och inte minst hur vi utvecklar välfärden generellt. Det är här som politikens fokus måste ligga i dessa extraordinära tider.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar