Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Verkligt trendbrott i sjukfrånvaron kräver bättre arbetsmiljö

2018-03-15

I veckan kom nya siffror från Sveriges Kommuner och Landsting som visar att sjukfrånvaron sjunker och man talar om ett möjligt trendbrott. Men sannolikt beror den sjunkande sjukfrånvaron till stor del på Försäkringskassans förändrade handläggning, snarare än på att arbetslivet blivit mänskligare.

Om det ska ske en långsiktig och bestående minskning av sjukfrånvaron i välfärden krävs satsningar på en bättre arbetsmiljö. Det handlar framförallt om att skapa en balans mellan krav och resurser för att undvika ohälsosam stress.

Visions föreslår bland annat följande åtgärder för att långsiktigt minska sjukfrånvaron i kommuner, landsting och regioner:

  • Chefer ska ges bättre förutsättningar att förebygga sjukfrånvaro. Då krävs att de har ansvar för rimligt stora personalgrupper och får rätt stöd från experter inom till exempel HR.
  • Satsningar på förebyggande arbetsmiljöarbete och en förebyggande företagshälsovård som också kan fånga upp personer med risk för sjukfrånvaro tidigt.
  • Att hälsosamma arbetsplatser blir en prioriterad fråga från högsta nivån i organisationerna och att politiker i kommuner, landsting och regioner utbildas i arbetsmiljöfrågor.

Samtidigt ser vi också att mycket positivt händer ute på Visions medlemmars arbetsplatser. Det handlar till exempel om bättre förutsättningar för chefer, dialog mellan politiker, fackförbund medarbetare och chefer för balans mellan krav och resurser och rätt stöd tidigt till dem som behöver det.

Vision har tillsammans med andra fackförbund i välfärden lyft vår oro för Försäkringskassans ökade avslag och att sjukförsäkringen inte längre ger sjukskrivna den trygghet och möjlighet till rehabilitering och stöd som den borde.

Slutligen är frågan om sjukfrånvaron så mycket mer än bara statistik. Bakom varje sjukskrivning finns en person som drabbats av ohälsa och också ofta en försämrad ekonomi. Ingen ska bli sjuk av sitt jobb och den som blir sjuk ska ha rätt till en trygg försäkring och ett bra stöd för återgång till arbetet.

Veronica Magnusson. förbundsordförande

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar