Varför lyssnade ingen på de anställda?
2020-09-08
Bygget av sjukhuset Nya Karolinska (NKS) i Stockholm har fått stora negativa effekter på arbetsmiljön, och inflytandet från chefer, medarbetare och de fackliga organisationerna har varit för litet. Det konstaterar Vision i ett remissvar till utredningen av NKS.
Under två års tid har en särskild utredare granskat sjukhusprojektet Nya Karolinska och kartlagt hur kontrollmekanismerna fungerar vid stora organisationsförändringar och upphandlingar med offentlig-privat samverkan (OPS). Nyligen antog Visions förbundsstyrelse ett remissvar om utredningen.
För mig och Vision är det tydligt att de anställda fick för lite att säga till om när det stora sjukhusprojektet Nya Karolinska i Stockholm byggdes och vården omorganiserades. Bristerna i arbetsmiljön är mycket bekymmersamma och sjukhuset blev oerhört dyrt. Totalkostnaden kommer att sluta på omkring 57 miljarder kronor, vilket innebar att sjukhuset blev 53 procent dyrare än jämförbara projekt i Skandinavien.
Självklart måste sjukvården utvecklas för att klara framtidens behov och det kräver stora ekonomiska investeringar, framför allt inom primärvården. Men då måste inflytande ges till medarbetare och chefer som är verksamhetsexperterna. Vision anser att exemplet NKS visar att utomstående konsulter inte kan driva igenom så komplexa och stora sjukvårdsprojekt ensamma – det måste ske i nära samarbete med experterna på verksamhetens och patienternas behov. Jag är övertygad om att såväl patienter och många professioner måste vara delaktiga för att beskriva vad stora förändringar kan få för konsekvenser och bedöma om de stämmer med mål och lagens krav.
Nya Karolinska är en angelägenhet för hela landet, eftersom det begåtts en rad misstag som ingen vill ska upprepas när andra regioner planerar stora investeringar och byggnationer. Vilken kapacitet eller vilka problem som finns på ett stort sjukhus i Stockholmsregionen har dessutom stor direkt eller indirekt påverkan på flera andra regioner och universitetssjukhus.
På Nya Karolinska i Stockholm arbetar många av våra Visionsmedlemmar. Det är medlemmar som sliter hårt för att få administration, upphandling och stödfunktioner att fungera på ett effektivt och professionellt sätt. Deras röster och deras verksamhetskunnande hade behövs höras bättre under den långa planerings- och byggnationsprocessen. Nu har det varit en sluten process där vårdens olika professioner har pratat för döva öron. Låt inte det ske igen.
Veronica Magnusson, förbundsordförande