Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Välkommen satsning på fler tolkar

2017-10-23

Fler utbildningsplatser på tolkutbildningar, bättre användning av myndighetspersonals språkkunskaper och en grundlig översyn av samhällets tolkbehov. Det är några delar i regeringens åtgärdspaket för att trygga tolkförsörjningen.

Regeringen tar nu ett samlat grepp om tolkförsörjningen och hur den kan effektiviseras. Det är bra! De senaste årens mottagande av flyktingar har visat att kommunernas tillgång på tolkar är otillräckliga. De utbildade eller auktoriserade tolkarna är för få. Förutom långa handläggningstider leder tolkbristen till att barn tvingas tolka åt sina föräldrar. Här finns en stor risk att information från myndigheter eller sjukvård blir felaktigt översatt.

Att Sverige har en professionell och väl fungerande tolkning är nödvändigt för samhället på flera sätt. Tolkar behövs för att korta de nyanländas väg till etablering och säkerställa att kontakten med svenska myndigheter fungerar smidigt och rättssäkert. Men det handlar också om att se till att nyanländas kompetens tas tillvara mer effektivt på arbetsmarknaden.

Idag arbetar de flesta av Visions tolkmedlemmar som frilans på uppdrag av tolkförmedlingar. För att öka professionalismen i yrket anser Vision att tolkföretagen bör anställa tolkar istället för att enbart förmedla uppdrag. Samt att man tecknar kollektivavtal som garanterar schysta löner och villkor. Det höjer yrkets status och bidrar till ett mänskligare arbetsliv för dagens och morgondagens tolkar.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar