Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar.

Visions stadgar 

Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Medlemskap i A-kassan

Kom ihåg att ansöka om medlemskap i A-kassan.

A-kassan Vision

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

VA Syds arbete med OSA inspirerar

2018-12-13

”Vad innebär en god arbetsmiljö för dig?” Att ta sig tid för samtal om vad som kan förbättras i arbetsmiljön och utifrån det sätta in konkreta åtgärder är ett väldigt bra sätt att utveckla arbetsplatser på.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) togs fram för att minska stress och kränkande särbehandling i arbetslivet. Det kommunala vattenbolaget VA Syd i Malmö har involverat sina medarbetare på alla nivåer i arbetet med föreskrifterna – och nu ser man resultat.

Vid ett besök i Malmö besökte jag företaget som levererar friskt dricksvatten, renar avloppsvatten och tar hand om hushållsavfall från över en halv miljon hushåll i Malmö, Lund, Eslöv, Lomma och Burlöv. 

VA Syd använder föreskrifterna som en plattform och ett stöd för att konkret ta sig an utmaningarna för en bättre arbetsmiljö. Andra framgångsfaktorer har varit att involvera ledningen, att arbeta stegvis med förändringen och att ha ett medarbetarperspektiv.

Under mitt besök blev det också tydligt att samspelet mellan fack och arbetsgivare fungerar väldigt bra - det finns en gemensam vilja att se möjligheter. Förra året påbörjade man ett omfattande arbete för att öka kunskapen kring föreskrifterna samt att undersöka de olika utmaningar man såg på företaget.

Som utgångspunkt användes bland annat medarbetarundersökningar, medarbetarsamtal, sjukskrivningsantalen och vilka ämnen man pratar om runt fikabordet. All den information som berättar om hur personalen ser på sin arbetsmiljö. Flera dagar avsattes till arbetet där fokus låg på samtal i grupp. Samtliga i företaget deltog HR, chefer och skyddsombud.

Utifrån samtalen identifierades en rad olika risker vilket resulterade i en handlingsplan för respektive avdelning samt en organisationsövergripande åtgärdslista. En av dessa åtgärder har varit att höja chefernas kompetens inom olika områden. Till exempel har man anordnat föreläsningar kring bland annat kränkande särbehandling och systematiskt arbetsmiljöarbete. 

Ingången i arbetet är att de allra flesta vill varandra väl och att vi har mycket att vinna på en god arbetsmiljö. Vi behöver dock alla stöd i att göra rätt och att hålla i arbetsmiljöarbetet hela tiden.  

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar