Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Unga behöver fler kuratorer

2018-08-23

Enligt Bris nya rapport ökade antalet samtal från barn som mår extremt dåligt med 40 procent jämfört med förra sommaren. En viktig del handlar om brister i elevhälsan liksom svårigheten att få hjälp av olika stödinstanser. Det är hög tid att våra politiker tar ungas psykiska hälsa på allvar och stärker Elevhälsan.

I skollagen anges tydligt att Elevhälsan ska stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål. Elevhälsan ställer krav på tillgång till skolläkare, skolsköterska, psykolog och kurator samt personal med specialpedagogisk kompetens. Samtidigt bedömde Skolinspektionen 2016 att nästan tre av tio huvudmän för grund- och gymnasieskolan inte hade säkrat tillgången till en förebyggande och hälsofrämjande Elevhälsa.

Bilden bekräftas av Visions medlemmar som jobbar som skolkuratorer. Många upplever en pressad arbetssituation och tre av fyra anser att de inte har förutsättningar att jobba förebyggande på det sätt som de skulle önska. Det är inte ovanligt att en kurator ansvarar för fler än 3000 elever och delar sin tid mellan olika skolor. En del medlemmar vittnar också om att skolor emellanåt använder deras kompetens till andra arbetsuppgifter än kurativt arbete.   

I juni startade Vision ett samarbete med Ångestpodden om vikten av flera skolkuratorer som har förutsättningar att göra sitt jobb. Vi kallar kampanjen "Var är min kurator?" och presenterar en rad krav på landets kommunledningar. Krav för att förbättra Elevhälsan men också för att göra kuratorers arbetssituation rimlig så att fler kan jobba förebyggande.

Under Almedalsveckan anordnade Vision och Ångestpodden ett gemensamt frukostsamtal där olika perspektiv fick komma till tals. Samtliga deltagare var eniga om en sak: trenden med ungas ohälsa måste brytas. Vi måste utforma en skola som främjar psykisk hälsa, stärka Elevhälsan och göra vård och omsorg mer tillgänglig. 

Det arbetet behöver ske nu – när skolan startar, kraven ökar liksom stressen.

Om några veckor är det val i Sverige. Jag hoppas att politiker på alla nivåer är beredda att agera i denna viktiga fråga. Ett bra sätt är att ta till sig Bris rapport och förslag - och att stärka kuratorernas roll.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar