Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Ta tillvara kraften i #metoo

2017-12-22

Metoo- rörelsens vittnesmål om sexuella trakasserier har brutit tystnaden på arbetsplatser och i samhället. Just nu är vi många som funderar på hur vi går vidare. Tänk om vi hade regler och lagar för att motverka trakasserier och kränkningar på jobbet. Som säger att vi på arbetsplatserna ska jobba förebyggande och främjande för att motverka diskriminering…

Fast vänta lite – allt det där har vi ju faktiskt!

Vi har verktygen i form av de nya reglerna i Diskrimineringslagen som kom för ganska exakt ett år sedan. De säger att arbetsgivare ska jobba med aktiva åtgärder, det vill säga ett förebyggande och främjande arbete för att motverka diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter, oavsett diskrimineringsgrund.

2016 fick vi föreskrifterna för organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA). Det ett skarpt och viktigt verktyg för att komma tillrätta med sexuella trakasserier och kränkningar på arbetsplatsen. TCO har tagit fram en vägledning för hur man kan arbeta för att leva upp till de nya föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö.

Samtidigt har #metoo visat att det förebyggande arbetet måste stärkas ännu mer.

Givetvis är arbetsgivarna ytterst ansvariga för arbetsmiljön och att följa gällande lagstiftning. Men Vision och andra fack har en viktig roll att spela, inte minst när det gäller att prata om normer och värderingar på arbetsplatsen.

Till hjälp har Vision tagit fram en nätutbildning som just handlar om en arbetsplats där alla kan vara sig själva och trivas En arbetsplats för alla. Utbildningen ger chefer och medarbetare möjlighet att pröva våra fördomar, ifrågasätta normer och få tips om vad vi kan göra i vår vardag. Den kan vara en del i det lagstadgade arbetet med "aktiva åtgärder" eller göras som en del av en arbetsplatsträff med efterföljande diskussion.

På vision.se har vi samlat råd och guider kring sexuella trakasserier och hur du ska agera beroende på om du är medlem, chef eller ombud. Jag vill också tipsa om TCO:s handbok mot sexuella trakasserier, Bryt tystnaden som ger viktig handledning. 

Vi kan alltså konstatera att verktygen finns. Nu är det verkstad som gäller. Och jag hoppas och tror att den kraft och beslutsamhet som frigjorts med #metoo kommer att leda till något stort och viktigt. Att tystnadskulturen bryts och att arbetsgivare tar ansvar och blir mer aktiva i sitt förebyggande arbete. Men också att vi var och en tänker lite extra på hur vi beter oss mot varandra. Lyssnar och känner in signaler och reaktioner från våra medmänniskor. Svårare än så behöver det inte vara.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

 

 

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar