Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Socialchefer på rätt väg

2017-09-21

Det hårda arbetet för att behålla och rekrytera ny personal till socialtjänstens verksamheter har gett resultat. I Visions Socialchefsrapport 2017 pekar cheferna på ett efterlängtat trendbrott. Nu måste insatserna fortsätta och intensifieras – annars riskerar förändringen att bli tillfällig.

När jag är ute på arbetsplatser i socialtjänsten blir jag ofta imponerad över hur hårt många kommuner arbetar för att hejda den negativa spiral av hög personalomsättning som dominerat socialtjänsten. En del kommuner har rentav lyckats vända trenden helt och upplever att man har balans när det gäller sin personalförsörjning.

Det är en fantastisk framgång! Men samtidigt är trendbrottet skört. För många kommuner är det fortfarande mycket tufft att rekrytera och behålla medarbetare i socialtjänsten. I synnerhet inom den sociala barn- och ungdomsvården. Därför måste insatserna för att förbättra personalsituationen fortsätta och intensifieras – annars finns stor risk att ljusningen bara blir tillfällig.

Det viktigaste nu är att fortsätta det metodiska arbetet för att ge medarbetarna goda förutsättningar att göra ett professionellt jobb. Till Sveriges socialchefer vill jag därför säga: fortsätt jobba, ni är på rätt väg. Och ta gärna del av de 14 nationella och lokala åtgärder som Vision idag presenterar.

Vision har även sammanställt 101 exempel på framgångs­rika insatser från de handlingsplaner som den Nationella samordnaren för den sociala barn- och ungdomsvården, Cecilia Grefve, tagit fram tillsammans med kommunerna. Det är åtgärder som medarbetarna själva lyfter fram som de viktigaste för att förbättra sin arbetssituation, och som förtjänar att få stor spridning.

Det arbete som den nationella samordnaren utfört har haft fokus på utsatta barn och unga. Men situationen inom den sociala barn- och ungdomsvården är inte unik – utmaningarna är desamma i socialtjänstens övriga verksamheter.

Vision ser därför ett tydligt behov av att Barn, äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér förlänger och breddar samordnarens uppdrag så att hela socialtjänsten får stöd i att komma igång med förbättringsarbetet. Det är nödvändigt för en socialtjänst där människor får den hjälp och det stöd de behöver. Men också för ett arbetsliv där varje medarbetare kan må bra och ha rätt försutsättningar att göra ett professionellt arbete. Först då har vi skapat ett mänskligt arbetsliv.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

 

.

 

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar