Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Skynda på välfärdens investeringar

2020-10-20

Kommunernas och regionernas finanser är i år mycket starka, för att senare mattas av 2023 när statsbidragen minskar samtidigt som det demografiska trycket ökar. Det visar SKRs ekonomirapport. Nu behöver de starka ekonomiska resultaten användas för att investera i äldreomsorgen, socialtjänsten och den samlade välfärden – liksom i stabila löneökningar för välfärdens medarbetare.

SKRs ekonomirapport visar på ett rejält ekonomiskt överskott i landets kommuner och regioner med 40 miljarder kronor. Men det är inte enbart ett resultat av statliga bidrag utan även för att efterfrågan på exempelvis särskilda boenden och hemtjänst minskat som en konsekvens av pandemin och oron för smittspridning. Dessutom har behovet av barnomsorg sjunkit då många föräldrar arbetat hemifrån.

För regionerna i sin tur spås ett överskott på knappt nio miljarder trots stora intäktsfall inom kollektivtrafiken och Folktandvården.

Blickar man fram till 2023 ser prognosen dock mörkare ut. Då ökar gapet mellan kommuners och regioners ekonomiska kapacitet och det demografiska trycket med ökat behov av välfärd. Det är viktigt att betona att prognosen är särskilt osäker givet den speciella situation vi befinner oss i. Men behoven av att utveckla och framtidssäkra välfärden kan vi inte skjuta framåt – det demografiska trycket med allt fler äldre och barn och unga kommer att öka, det vet vi sedan länge. Detta kräver i sin tur att kommuner och regioner gasar och skyndar på den långsiktiga omställningen av välfärden.

Det handlar framförallt om att investera i medarbetare och chefer så att fler väljer att jobba i välfärden och att de stanna kvar där när behoven av välfärdstjänster ökar.

Vi behöver också öka takten i digitaliseringsarbetet så att vi har bättre digitala verktyg på plats när antalet 80 plussare blir betydligt fler och behöver mer hjälp i hemmet.

Därtill behöver vi säkra en hållbar välfärd i hela landet, där medarbetare och chefer i välfärden har bättre förutsättningar att nå en kvalitet som är i nivå med politikernas ambitioner. Idag ser vi att det inte är så.

I årets Socialchefsundersökning ser vi till exempel att det saknas resurser inom många av landets socialtjänster och att man inte kan leva upp till lagens intentioner. Detta drabbar inte minst barn, unga och äldre. Vision har tidigare pekat på behovet av en kommunreform som en av olika möjliga lösningar för att stärka kapaciteten hos kommuner med olika utmaningar. Det samtalet hoppas vi att fler vill delta i.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar