Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

  • Veronica Magnusson, förbundsordförande.

Satsa på arbetsmiljön för att rekrytera fler

2018-02-05

I en ny rapport lyfter Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) fram nio strategier för att klara kompetensutmaningen i framtiden. Det handlar till exempel om att fler jobbar heltid och längre, att jobba smartare genom att utnyttja digitaliseringen samt att använda kompetens rätt. Det är bra - samtidigt måste arbetsgivarna intensifiera arbetet för friskare och mer jämställda arbetsplatser.

Bland de nio strategier som Rekryteringsrapporten 2018 presenterar finns det ett antal förslag som Vision länge pekat på. Det handlar till exempel om att använda kompetensen rätt för att jobba mer effektivt och avlasta yrkesgrupper som idag har en hög arbetsbelastning.

Till exempel kan medicinska sekreterare och vårdadministratörer avlasta sjuksköterskor och läkare så att de får mer tid för patienterna. Administratörer kan avlasta socialsekreterare så att de får mer tid för dem som söker socialtjänstens stöd. Och inte minst chefer inom vård och omsorg skulle kunna ägna mer t tid för sitt ledarskap om de fick ett bättre administrativt stöd.

Precis som SKLs rapport pekar på så krävs det många olika strategier för att möta kompetensförsörjningsutmaningen i framtiden. Samtidigt saknar Vision ett tydligt fokus på hur vi minskar sjukskrivningarna och skapar friskare och mer jämställda arbetsplatser – det vi brukar kalla ett mänskligare arbetsliv. 

Enligt SKLs beräkningar är över 28 000 årsarbetare i sjukfrånvaro. Tekniker, ingenjörer, kuratorer och socialsekreterare som tvingas stanna hemma i sjukskrivning – trots att de behövs på jobbet. Det handlar många gånger om sjukskrivningar som skulle kunna undvikas om stressen var mindre och förutsättningarna bättre.

För att bryta trenden kräv ett mänskligare arbetsliv. För ganska exakt ett år sedan startade Vision en dialog med arbetsgivarna om hur vi når dit.

Lyckas vi tillsammans minska sjukfrånvaron är vi en god bit på väg att nå antalet 20 000 personer som SKL beräknar behöver rekryteras ytterligare per år för att klara kompetensförsörjningen de kommande tio åren. Samtidigt skapar vi ett mänskligare arbetsliv där människor har rätt förutsättningar på jobbet, mår bra och stannar kvar i yrket.

Veronica Magnusson, förbundsordförande 

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar