Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

  • Veronica Magnusson, förbundsordförande.

Så bidrar Vision till globala målen

2017-11-09

Som en Fair Union vill Vision göra det lätt för våra medlemmar att engagera sig för mänskliga rättigheter och en klimatsmart utveckling. I förlängningen handlar det om att bidra till de globala målen och Agenda 2030.

Just nu pågår Mänskliga rättighetsdagarna i Jönköping - ett forum där forskare, studenter, aktivister, tjänstepersoner, politiker, företagare och ideellt engagerade möts för att diskutera och utbyta kunskap kring arbetet med att respektera och uppfylla de mänskliga rättigheterna.

Vision deltar med två seminarier om vårt arbete. Resan började redan för tio år sedan då vi blev en Fair Union. För ett år sedan växlades arbetet upp, då beslutade medlemmarna att Vision ska bidra i uppfyllandet av målen i Agenda 2030. Det är ett beslut som jag är väldigt stolt över. Utmaningen är enorm – förstås – men inte omöjlig. Vision har genom vår storlek inflytande och möjlighet att påverka på olika nivåer. På en individuell nivå genom engagerade medlemmar som påverkar på sina arbetsplatser i Sverige. Men också internationellt genom fackliga samarbeten.

Ett aktuellt exempel är frågan om menstruation, som anknyter till målet om Jämställdhet och jämställda villkor. Stigmatisering, brist på kunskap och möjligheter att ta hand om sin mens gör att miljoner människor varje dag missar skolan och får sämre förutsättningar i arbetslivet. Vid  världskongressen för offentliga fackförbund (PSI) förra veckan beslutades, efter ett förslag av bland andra Vision, att PSI ska utreda problem på arbetsplatserna, liksom ta fram åtgärder för att förhindra och motverka att kvinnor utestängs från utbildning, arbete och samhällsliv på grund av menstruation. 

Visions kärnfackliga arbete för goda arbetsvillkor och organisering bidrar till flera mål, bland andra Anständiga arbetsvillkor och hållbar ekonomisk tillväxt.Ta till exempel vårt arbete med att teckna och utveckla kollektivavtal liksom de krav vi ställer på kollektivavtal bland våra leverantörer. Det handlar också om vårt arbete med schyst upphandling där våra medlemmar gör ett viktigt arbete med att påverka och utforma upphandlingen.

Vårt arbete med att teckna löneavtal som minskar de strukturella löneskillnaderna mellan yrken och sektorer, liksom arbetet för mångfald och mot diskriminering, är ett sätt att bidra till målet om Minskad ojämlikhet.

Extra stolt är jag över Visions miljöarbete, en del i arbetet för Hållbara konsumtions- och produktionsmönster. Vision är ett miljödiplomerat förbund som gör klimatsmarta val i allt från måltider, papper och transport till att vi utbildar vår personal om miljöpåverkan. Många medlemmar är otroligt engagerade och påverkar sina arbetsgivare att köpa in Fairtrade-märkt frukt, kaffe och thé. Flera Visionsmedlemmar har dessutom bidragit till att göra sina kommuner till Fairtrade Cities.

Jag ser fram emot att dela med mig av alla goda exempel vi har i förbundet. Men också att lära av andra. På så sätt kan vi inspirera varandra, ta större steg framåt och åstadkomma en riktig förändring.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar