Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Chefsföraktet släcker ledarskapet

2021-02-11

Självklart ska inte chefer använda sin position för att gå före i vaccinkön eller ge sig själv andra förmåner. Men den hätska debatt och blinda chefsförakt som nu sprids riskerar att misstänkliggöra en hel yrkeskår på ett sätt som är både orättvist och ger förödande konsekvenser.

I flera kommuner och regioner riktas hård kritik mot chefer som av olika skäl har vaccinerat sig själva eller anhöriga mot covid-19 före andra prioriterade grupper. Arbetsgivare håller nu på att utreda vad som ligger bakom. I en intervju i Visions chefstidning Chefen i fokus berättar en av de utpekade cheferna att det inte handlade om att roffa åt sig utan att ta vara på överblivet vaccin som annars skulle kasseras inom 15 minuter. Under en kvart hinner du inte ringa in eventuell ledig personal som befinner sig hemma. Beslut måste fattas här och nu.

Det är förstås lätt att vara efterklok och säga att chefen borde ha tackat nej till den där dosen. Men det går också att ha förståelse för ett snabbt beslut i en knivig situation. Vill vi ha chefer som hela tiden försöker göra det bästa av situationen och tänka verksamhetsnytta, eller vill vi ha chefer som helt styrs av rädsla att göra fel? Det finns en väl dokumenterad risk för att välfärdens verksamheter styrs av en logik som handlar om att ha ”ryggen fri” hellre än att göra det rätta i varje given situation.

Första linjens chefer i den kvinnodominerade omsorgen har sämre förutsättningar än kollegor i mansdominerade verksamheter. Den kvinnliga chefen – ja, hon är oftast kvinna – i äldreomsorgen kan ha mellan 40 till 60 medarbetare som arbetar dygnets alla timmar, året om. Att leda utifrån de förutsättningarna är många gånger ett omöjligt uppdrag. Chefen har ovanpå detta ett svårt uppdrag att få ned smittspridningen, skydda omsorgstagare och personal samt att få verksamheten att gå ihop. Många chefer jobbar verksamhetsnära och träffar personal och äldre i sitt dagliga jobb. Det gör att gränsdragningen kan bli svår.

Fokus måste vara att genomföra vaccinationerna på ett rimligt och effektivt sätt. Vision vill se:

  • Att prioriteringsordningen följs och vid behov tydliggörs lokalt.
  • Rekommendationer för hur restdoser ska hanteras.
  • Att eventuella felaktigheter utreds och följs upp. Har inte felaktigheter begåtts ska heller ingen straffas.
  • Främjandeinsatser – till exempel vaccinering på arbetstid.
  • Goda förutsättningar för cheferna att vara de ledare medarbetarna behöver.

Med makt kommer ansvar, med ansvar måste det komma befogenheter. Att medvetet fuska är aldrig okej. Att i en extremt komplex situation göra det du i stunden tror är det minst dåliga är inte fusk. Allt är inte svart eller vitt. Dagens arbetsplatser handlar inte om cheferna mot resten av personalen. Det handlar om olika professioner som i en kris jobbar tillsammans och gör det bästa av situationen. I en kris är vår förmåga att samarbeta vår största tillgång.

Veronica Magnusson, förbundsordförande 

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

270 nya medlemmar under december

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar