Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

  • Veronica Magnusson, förbundsordförande.

Var med och påverka framtidens socialtjänst

2017-11-17

Nu startar Visions medlemsdialog om framtidens socialtjänst där du som jobbar inom socialt arbete kan vara med och påverka. Dialogen kommer att pågå i sociala medier men också i form av workshops runt om i landet där regeringens utredare Margareta Winberg medverkar. Idag startar den första workshopen i Stockholm.

Vision är en del av expertgruppen i den statliga utredningen ”Framtidens socialtjänst”. I den rollen har vi stora möjligheter att påverka utredningens förslag. Men vi är beroende av våra medlemmar som jobbar inom socialt arbete. Ni har kunskapen, erfarenheterna och lösningarna på framtidens utmaningar och kan bidra med er expertis. Genom att diskutera i Visions Facebookgrupp Framtidens socialtjänst eller att delta i de samlingar och workshops som Vision arrangerar runt om i landet.

Regeringens översyn av socialtjänstlagen är viktig och välkommen. Uppdraget inom socialtjänsten måste bli tydligare och medarbetarnas förutsättningar att möta människor i behov av samhällets stöd måste förbättras. Socialtjänstens uppdrag har blivit allt mer gränslöst. När resurserna brister blir det enskilda medarbetare som sliter hårdare för att medborgare i behov av stöd inte ska behöva drabbas. Det är en del av förklaringen till att kommunerna har svårt att rekrytera såväl chefer som socialsekreterare.

Samtidig är det viktigt att påpeka att det inte bara är socialtjänstlagens uppdrag som behöver ses över. Minst lika viktigt är att diskutera förutsättningar och säkerställa att det finns en balans mellan krav och resurser, så att socialtjänsten kan vara hållbar och kan jobba långsiktigt och förebyggande. 

Vision har arbetat framgångsrikt för att uppmärksamma medarbetarnas situation och vad som behövs för att våra medlemmar ska kunna göra ett professionellt socialt arbete. I våras presenterade vi en rapport om arbetsbelastningen i socialtjänsten. Vi föreslog sju insatser  för att minska arbetsbelastningen, åtgärder som vi vet att våra medlemmar efterfrågar. Det handlar bland annat om en stabil bemanning, att skapa möjligheter till återhämtning, erbjuda handledning, uppvärdera chefsrollen och se till att medarbetarna har regelbundna möten med sin närmaste chef.

Framtidens socialtjänst måste bli mer mänsklig och hållbar, den saken är klar. Och det är Visions medlemmar som har lösningarna på dagens och framtidens utmaningar. Därför är dina idéer och tankar så viktiga!

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar