Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Stäng ×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar. 

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

  • Veronica Magnusson, förbundsordförande.

Nu bygger vi framtidens arbetsliv

2018-09-27

Visions medlemmar som jobbar i välfärden kommer att vara välfärdens viktigaste resurs också i framtiden – även om kollegan heter Robot-Roger eller Digi-Doris. Medlemmarnas kompetens och professionalism behövs för att övergången till ett digitalt och automatiserat arbetsliv ska bli så bra som möjligt.

När Visions 220 ombud i dag samlas på Visions förbundsmöte 2018 tar vi klivet in i framtidens arbetsliv på allvar. Vi kommer att engagera oss och bidra med idéer för att rusta oss inför utmaningar, och vi kommer att ta vara på möjligheter. Våra medlemmar har bred kompetens och digital mognad. Kompetens som kommer att vara nödvändig när yrkesroller och arbetsliv förändras.

En av de utmaningar vi ser är att gränserna mellan arbete och privatliv suddas ut. Många har möjlighet att ha en flexibel arbetstid och att arbeta på distans. Det gör det ibland enklare att förena kraven på jobbet och på hemmaplan. Samtidigt vet vi att gränslösheten kan öka risken för stress och ohälsa.

Vi ser också en minskad grad av kontroll. Många menar att den nya plattformsekonomin – där tjänster förmedlas via digitala plattformar – luckrar upp gränserna mellan arbetstagare och arbetsgivare. Det finns risker för löne- och villkorsdumpning och otrygga anställningsförhållanden.

En tredje utmaning handlar om vår egen oro. Vi står inför en automatisering av tjänster, inte bara varuproduktion. Nu är det plötsligt våra älskade jobb och arbetsuppgifter som ska förändras- och kanske försvinna. Varför ska vi jubla över en förändring och automatisering då?

Vision ska möta utmaningarna genom att stå för en smart lösningsfokuserad väg, som vi alltid gör vid stora förändringar. Vårt arbetssätt är att ge medlemmarna inflytande i arbetet. Det handlar om kompetensutveckling och om omställning. Om facklig styrka och organisering.

Vi måste se till att det finns ett kreativt och öppet klimat. Medarbetares förbättringsförslag måste användas när ny teknik och nya system ska införas. Det minskar risken för gnissel och för oro och motstånd mot förändringar.

Det finns exempel från när ärendehanteringen i socialtjänsten skulle automatiseras i två olika kommuner. I den ena kommunen slutade det med att många sade upp sig. I den andra kommunen var de anställda ganska nöjda med förändringarna. Skillnaden var såklart att medarbetare involverades i processen i den kommun där det fungerade smidigt. Inte raketforskning precis.

För att minska oron behövs både kompetensutveckling på jobbet och bättre möjligheter att pröva nya yrkesbanor. Det måste vara möjligt att byta spår. Trösklarna till högre utbildning måste bli lägre. Det behövs en rad akademiska och yrkesspecifika påbyggnadsutbildningar. Här har TCO många kloka förslag.

Arbetsmarknadens parter måste reda ut det som är oklart när det gäller allt från arbetsrätt till skatter och socialförsäkringar. Vi måste hitta sätt att organisera fackligt, se till att anställda får inflytande i arbetet. Vi måste hitta metoder för att driva jämställdhets- och mångfaldsarbete också på en förändrad arbetsmarknad.

Samtidigt innebär digitaliseringen och automatiseringen, när den utnyttjas rätt, stora möjligheter. Allt ifrån större flexibilitet och möjlighet till nya spännande jobb där vi kan fokusera mer på mänskliga möten medan en maskin gör ”rutinuppgifterna”. Till att nya innovativa verksamheter kan utvecklas och skapa ännu bättre service till medborgarna.

Under Visions förbundsmöte kommer vi att ta strategiska steg för att påverka utvecklingen. För en sak är säker; vårt lösningsfokuserade arbetssätt behövs mer än någonsin för att framtidens arbetsliv ska bli mer mänskligt. Även om närmsta kollegan är en robot.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Presskontakt

Vill du komma i kontakt med Vision angående ett pressärende? Här hittar du kontaktvägar till vår presschef och pressekreterare.

Kontakt

Frågor & svar