Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Nu bygger vi framtidens arbetsliv

2018-09-27

Visions medlemmar som jobbar i välfärden kommer att vara välfärdens viktigaste resurs också i framtiden – även om kollegan heter Robot-Roger eller Digi-Doris. Medlemmarnas kompetens och professionalism behövs för att övergången till ett digitalt och automatiserat arbetsliv ska bli så bra som möjligt.

När Visions 220 ombud i dag samlas på Visions förbundsmöte 2018 tar vi klivet in i framtidens arbetsliv på allvar. Vi kommer att engagera oss och bidra med idéer för att rusta oss inför utmaningar, och vi kommer att ta vara på möjligheter. Våra medlemmar har bred kompetens och digital mognad. Kompetens som kommer att vara nödvändig när yrkesroller och arbetsliv förändras.

En av de utmaningar vi ser är att gränserna mellan arbete och privatliv suddas ut. Många har möjlighet att ha en flexibel arbetstid och att arbeta på distans. Det gör det ibland enklare att förena kraven på jobbet och på hemmaplan. Samtidigt vet vi att gränslösheten kan öka risken för stress och ohälsa.

Vi ser också en minskad grad av kontroll. Många menar att den nya plattformsekonomin – där tjänster förmedlas via digitala plattformar – luckrar upp gränserna mellan arbetstagare och arbetsgivare. Det finns risker för löne- och villkorsdumpning och otrygga anställningsförhållanden.

En tredje utmaning handlar om vår egen oro. Vi står inför en automatisering av tjänster, inte bara varuproduktion. Nu är det plötsligt våra älskade jobb och arbetsuppgifter som ska förändras- och kanske försvinna. Varför ska vi jubla över en förändring och automatisering då?

Vision ska möta utmaningarna genom att stå för en smart lösningsfokuserad väg, som vi alltid gör vid stora förändringar. Vårt arbetssätt är att ge medlemmarna inflytande i arbetet. Det handlar om kompetensutveckling och om omställning. Om facklig styrka och organisering.

Vi måste se till att det finns ett kreativt och öppet klimat. Medarbetares förbättringsförslag måste användas när ny teknik och nya system ska införas. Det minskar risken för gnissel och för oro och motstånd mot förändringar.

Det finns exempel från när ärendehanteringen i socialtjänsten skulle automatiseras i två olika kommuner. I den ena kommunen slutade det med att många sade upp sig. I den andra kommunen var de anställda ganska nöjda med förändringarna. Skillnaden var såklart att medarbetare involverades i processen i den kommun där det fungerade smidigt. Inte raketforskning precis.

För att minska oron behövs både kompetensutveckling på jobbet och bättre möjligheter att pröva nya yrkesbanor. Det måste vara möjligt att byta spår. Trösklarna till högre utbildning måste bli lägre. Det behövs en rad akademiska och yrkesspecifika påbyggnadsutbildningar. Här har TCO många kloka förslag.

Arbetsmarknadens parter måste reda ut det som är oklart när det gäller allt från arbetsrätt till skatter och socialförsäkringar. Vi måste hitta sätt att organisera fackligt, se till att anställda får inflytande i arbetet. Vi måste hitta metoder för att driva jämställdhets- och mångfaldsarbete också på en förändrad arbetsmarknad.

Samtidigt innnebär digitaliseringen och automatiseringen, när den utnyttjas rätt, stora möjligheter. Allt ifrån större flexibilitet och möjlighet till nya spännande jobb där vi kan fokusera mer på mänskliga möten medan en maskin gör ”rutinuppgifterna”. Till att nya innovativa verksamheter kan utvecklas och skapa ännu bättre service till medborgarna.

Under Visions förbundsmöte kommer vi att ta strategiska steg för att påverka utvecklingen. För en sak är säker; vårt lösningsfokuserade arbetssätt behövs mer än någonsin för att framtidens arbetsliv ska bli mer mänskligt. Även om närmsta kollegan är en robot.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar