Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Nej, den svenska modellen har inte kraschat

2020-10-01

Förhandlingarna om ett nytt huvudavtal för arbetsrätten må ha strandat, men partsmodellen är fortfarande ett framgångsrecept. Bara i år har vi parter hanterat en pandemi, säkrat ersättning och arbetsmiljö med fokus på att medarbetarna ska kunna göra sitt jobb, hanterat krislägen och hittat nya sätt att jobba med omställning.

Den svenska modellen, där fack och arbetsgivare kommer överens om arbetsrättsliga frågor, har länge varit framgångsrik. Och det bör den fortsätta vara. Frågor om anställningsskydd för arbetstagare måste parterna på arbetsmarknaden komma överens om genom kollektivavtal. Det är det enda långsiktigt hållbara alternativet. 

Det visar inte minst det nya omställningsavtal som Vision och SKR tecknade i våras. Vi kom då överens om förändringar i turordningskretsarna som anpassar dessa till förutsättningarna i vår sektor. 

Visions budskap är fortfarande att politiken bör avstå från att lägga sig i frågor som vi parter på arbetsmarknaden bäst löser själva. Vi har tidigare kritiserat LAS-utredningens förslag,inte minst eftersom de allvarligt skulle rubba balansen på arbetsmarknaden till arbetstagarnas nackdel. Utredningens förslag får inte bli verklighet, det är politiken som ska backa. 

2020 har varit ett exceptionellt tufft år för arbetsmarknaden. Parterna har tagit ansvar som aldrig förr och det finns så många saker vi behöver lägga kraften på. Att få verksamheter som fungerar, att hålla arbetslösheten nere och att ta ytterligare steg mot ett arbetsliv där människor är trygga och mår bra. Tycker verkligen politiken att det är rätt år och rätt tid att skapa oreda och otrygghet? Det är de som är svaret skyldiga, inte parterna. 

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar