Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar.

Visions stadgar 

Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Medlemskap i A-kassan

Kom ihåg att ansöka om medlemskap i A-kassan.

A-kassan Vision

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

  • Veronica Magnusson, förbundsordförande.

Nära ledare och proffsig administration avgörande för en god och säker vård

2018-06-07

Den senaste tiden har det i flera sammanhang höjts röster om att hälso- och sjukvården blir alltmer tyngd av administration och att det anställs för många chefer. Men det skulle faktiskt behövas både fler chefer och vårdadministrativa proffs för att säkerställa en god och säker vård.

Den absolut största gruppen chefer inom landstinget är verksamhetsnära chefer. De sitter inte någonstans långt borta och styr verksamheten, utan finns i det dagliga arbetet med personal och patienter. Enligt statistik från SCB har dessa chefer blivit fler senaste åren. Det är bra. Chefer inom vård och omsorg ansvarar nämligen för de största personalgrupperna på hela arbetsmarknaden.

Forskning visar att när chefer ansvarar för alltför stora grupper mår personalen sämre och patientnöjdheten minskar samtidigt som risken för olyckor ökar. Fortfarande har alldeles för många medarbetare för långt till sin chef. Därför behövs fler, inte färre, verksamhetsnära chefer inom vården.

Den största gruppen av administratörer i landstingen är medicinska sekreterare. De ansvarar för patientdokumentation blir rätt. Den här gruppen har inte vuxit, utan tvärtom minskat i relation till både läkare och sjuksköterskor under senare år. Många experter, däribland regeringens utredare Göran Stiernstedt, pekar på att fler medicinska sekreterare skulle kunna effektivisera vården eftersom administrativa uppgifter stjäl värdefull patienttid från andra yrkesgrupper.

Det finns mycket som tyder på att administrationen i hela välfärdssektorn har ökat. Det är ett problem som både chefer och medarbetare vittnar om. Kommuner, landsting, regioner och statliga myndigheter behöver slopa överflödiga krav på dokumentation och uppföljning som tynger välfärden. Men hälso-och sjukvård är komplex verksamhet som måste utvärderas, utvecklas, administreras och ledas och det kräver en mix av personal som kompletterar och respekterar varandras olika styrkor och kompetenser.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar