Mer verkstad - mindre detaljstyrning!
2017-12-08
Många kan nog instämma med mig om att den offentliga verksamheten skulle behöva samordnas bättre. Idag vittnar många av våra medlemmar som jobbar i välfärdens verksamheter om luddiga gränser mellan myndigheter, kommuner, landsting och regioner. Medarbetarna i välfärdens olika verksamheter är proffs på sitt kärnuppdrag och måste ha tid för att ge service åt brukare, patienter och medborgare.
Jag hoppas att mer tillitsbaserad styrning och ett utvecklat medarbetarskap kan vara ett sätt att förändra detta. Därför är jag också glad över att regeringen har gett Tillitsdelegationen ett utökat uppdrag. Idag läser jag att Tillitsdelegationen nu också ska pröva ett antal konkreta förändringar i statliga myndigheters styrning. Forskare ska följa ett antal projekt där tanken är att till exempel förbättra samordningen mellan statliga myndigheter och kommuner.
Välfärden är en komplex verksamhet där detaljstyrning fungerar dåligt. Det gör det svårt för medarbetare att utöva sin profession fullt ut. För Vision är det viktigt att medarbetare i kommuner, landsting och regioner kan samarbeta med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och andra myndigheter som har uppdrag nära medborgare. Annars riskerar fler människor att hamna i kläm mellan regelverk som inte är byggda för att ge människor bästa möjliga stöd och service.
När medarbetare och verksamhetsnära chefer får tid och mandat att ägna sig åt sitt uppdrag får vi en effektivare välfärd och en högre kvalitet i verksamheten. Jag sätter stor tilltro till att regeringens utredare Laura Hartman nu tar nästa steg i sitt arbete. Nu behöver det bli verkstad av planerna på ett utvecklat tillitsbaserat ledarskap och styrning. En förutsättning för det är ökad tillit och ett tydligare mandat åt de som jobbar i välfärden.
Veroncia Magnusson, förbundsordförande