Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Mer verkstad - mindre detaljstyrning!

2017-12-08

Många kan nog instämma med mig om att den offentliga verksamheten skulle behöva samordnas bättre. Idag vittnar många av våra medlemmar som jobbar i välfärdens verksamheter om luddiga gränser mellan myndigheter, kommuner, landsting och regioner. Medarbetarna i välfärdens olika verksamheter är proffs på sitt kärnuppdrag och måste ha tid för att ge service åt brukare, patienter och medborgare.

Jag hoppas att mer tillitsbaserad styrning och ett utvecklat medarbetarskap kan vara ett sätt att förändra detta. Därför är jag också glad över att regeringen har gett Tillitsdelegationen ett utökat uppdrag. Idag läser jag att Tillitsdelegationen nu också ska pröva ett antal konkreta förändringar i statliga myndigheters styrning. Forskare ska följa ett antal projekt där tanken är att till exempel förbättra samordningen mellan statliga myndigheter och kommuner.

Välfärden är en komplex verksamhet där detaljstyrning fungerar dåligt. Det gör det svårt för medarbetare att utöva sin profession fullt ut. För Vision är det viktigt att medarbetare i kommuner, landsting och regioner kan samarbeta med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och andra myndigheter som har uppdrag nära medborgare. Annars riskerar fler människor att hamna i kläm mellan regelverk som inte är byggda för att ge människor bästa möjliga stöd och service.

När medarbetare och verksamhetsnära chefer får tid och mandat att ägna sig åt sitt uppdrag får vi en effektivare välfärd och en högre kvalitet i verksamheten. Jag sätter stor tilltro till att regeringens utredare Laura Hartman nu tar nästa steg i sitt arbete. Nu behöver det bli verkstad av planerna på ett utvecklat tillitsbaserat ledarskap och styrning. En förutsättning för det är ökad tillit och ett tydligare mandat åt de som jobbar i välfärden.

Veroncia Magnusson, förbundsordförande

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar