Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar.

Visions stadgar 

Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Medlemskap i A-kassan

Kom ihåg att ansöka om medlemskap i A-kassan.

A-kassan Vision

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Medarbetarna är nyckeln till kvalitet

2017-05-09

I dag presenterade Välfärdsutredningen sitt slutbetänkande om bättre kvalitet i välfärden. Förslagen pekar på vikten av stöd till kommunerna när det gäller upphandling och uppföljning, liksom behovet av ökad insyn och kontroll av välfärdsföretag. Samtidigt saknas viktiga perspektiv kring medarbetarnas villkor och förutsättningar att bidra till högre kvalitet.

Medarbetarnas kompetens är välfärdens viktigaste resurs. Det är i mötet mellan Visions medlemmar och övriga anställda i välfärden som kvalitet uppstår. En förutsättning för kvalitet är därför att medarbetarna har rimliga villkor för att kunna utföra ett professionellt arbete.

Kommuner, landsting och regioner kan i rollen som beställare utveckla kvaliteten i välfärden, genom att använda offentlig upphandling som ett  strategiskt verktyg. Förslag som påverkar medarbetarnas förutsättningar att utveckla välfärden saknas dock i utredningen. Man hade kunnat föreslå krav på löner, försäkringar och tjänstepension i nivå med kollektivavtal för att driva verksamhet med offentlig finansiering. Det görs inte, och det är synd.

Positivt är dock att Upphandlingsmyndigheten föreslås få förstärkta resurser för att vägleda och stötta kommunerna i upphandlingsarbetet. Det är en viktig del i att utveckla välfärden.

Samtidigt behöver medarbetarna, upphandlare och inköpare, få tid och förutsättningar att jobba strategiskt. Inte minst krävs det tid och resurser för bättre uppföljning och därmed utveckling. Det handlar om en rimlig arbetsbörda och tillräckligt med personella resurser samt bra stödsystem samt att arbetet prioriteras från ledningen sida.

Ytterligare ett viktigt verktyg är att myndigheter som Arbetsmiljöverket och Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ges förutsättningar att genomföra konstruktiv tillsyn och stöd - gärna gemensamt. Det är ett sätt att säkra medborgarnas möjlighet till och förväntan av insyn och kontroll i välfärdens verksamheter. 

Viktigast är dock medarbetarnas förutsättningar att skapa och leverera välfärd av hög kvalitet. Här hade vi velat se mer! 

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar