Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Kraft för ett mänskligt arbetsliv

2017-09-28

Att skapa schysta arbetsplatser för och med en mångfald av människor är en av våra viktigaste utmaningar. Därför väljer Vision att delta på Bok & Bibliotek, som öppnar idag i Göteborg. Med vår medverkan vill vi lyfta frågan om hur vi skapar ett mänskligt arbetsliv som är fritt från diskriminering.

För Vision handlar ett mänskligt arbetsliv om att alla ska kunna vara sig själva på arbetsplatsen, och få vara med och bidra med sin kompetens. Men trots en bra diskrimineringslagstiftning, som ger goda förutsättningar att motverka diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter, återstår mycket arbete.

Vi vet till exempel att människor med utländskt klingande namn alltför ofta sållas bort i rekryteringsprocessen. Att personer med funktionsnedsättning har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden. Alltför många HBTQ-personer känner fortfarande att de inte kan vara öppna på jobbet. Och de som avviker från den norm som gäller på arbetsplatsen riskerar att bli diskriminerade.

Det är inte förenligt med ett mänskligt arbetsliv. Därför måste vi jobba tillsammans, arbetsgivare och fackliga organisationer, för att förändra attityder och motverka fördomar,

Det handlar till exempel om att skapa ett öppet och tillåtande arbetsklimat, där det tydligt framgår att allas kompetenser bidrar till utveckling. Och där det råder nolltolerans mot diskrimminering och kränkande särbehandling. På en socialt trygg arbetsplats vågar människor vara kreativa, modiga och bidra med nya idéer för att utveckla gamla lösningar. Det vinner vi alla på.

Som ett steg på vägen har Vision tagit fram en utbildning om mångfald i arbetslivet. Genom filmer, frågor och övningar får vi utforska och fundera på hur mångfald kan bidra till ett öppnare arbetsliv - en arbetsplats för alla. Gå gärna utbildningen, kanske kan ni göra det i samband med en arbetsplatsträff.

Och du som är på Bok & Bibliotek, besök gärna Visions monter på Internationella torget, H01:22. Du är också välkommen till vårt seminarium om mens som en facklig fråga. Frågan är viktig för miljontals människor runt om i världen som diskrimineras i arbetslivet för att de har mens. På många håll pekas personer som menstruerar ut som orena och nekas rätten till arbete under de dagar blödningen pågår. Mens är i högsta grad en fråga om hälsa, och vi behöver bryta det tabu som finns och fokusera på alla människors rätt till god hälsa och lika livschanser. Jag är stolt över att Vision har varit drivande i att skapa ett internationellt fackligt engagemang i frågan om allas rätt till ett mänskligt arbetsliv. 

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar