Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Jämställda löner - om 32 år!

2018-03-07

Löneskillnaderna mellan kvinnor och män minskar, men det går på tok för långsamt. Med nuvarande förändringstakt når vi jämställda löner först år 2050! Det är inte rimligt, takten måste öka. Nu krävs det krafttag bland arbetsgivare på alla nivåer.

Löneskillnaderna mellan kvinnor och män i Sverige är idag 12 procent, enligt Medlingsinstitutet. De kan illustreras i form av en arbetsdag, 8-17, där kvinnor slutar får betalt för sitt arbete klockan 16:02, medan män får betalt hela dagen.

Den 8 mars delta Vision i kampanjen #lönheladagen som uppmärksammar löneskillnaderna och lägger fram fyra krav för att åstadkomma en förändring.

Ett av kraven handlar om att synliggöra och åtgärda de strukturella löneskillnaderna på arbetsmarknaden. I sektorer och branscher där det jobbar flest kvinnor är lönerna lägre än i sektorer och branscher där det jobbar flest män. Det kan skilja tusentals kronor i månaden mellan en it-tekniker eller en ekonom som jobbar i en kvinnodominerad sektor som till exempel en kommun, jämfört med en it-tekniker eller ekonom i den mansdominerade privata sektorn.

Problemet drabbar alla som jobbar i kvinnodominerade sektorer, både kvinnor och män, och är förstås helt orimligt. Lön ska baseras på kompetens, yrkesskicklighet och ansvar – inte på kön eller var någonstans du jobbar.

Men det går att åstadkomma en förändring. Vision ser att det är genom den lokala lönebildningen ute på arbetsplatserna som vi kan göra mest skillnad. När våra medlemmar får betalt efter sin skicklighet, sin prestation på jobbet och sin kompetens, då får de högre lön.

En ny studie från Arbetsmarknadsekonomiska rådet ger stöd åt den tesen. Rapporten visar att kollektivavtal utan angivna nivåer, som Vision tecknat på flera avtalsområden, har lett till större lönespridning ute på arbetsplatserna. Och när några går före och får en högre lön kan fler komma efter. Det gynnar löneutvecklingen i stort och minskar de strukturella löneskillnaderna.

Just nu pågår löneöversyner på våra arbetsplatser. En viktig utgångspunkt för samtalen mellan fack och arbetsgivare är att analysera personalsituationen. Vilka yrkesgrupper behöver man satsa särskilt på? Hur ska man kunna attrahera unga akademiker?

I den processen är jämställda löner och villkor en betydelsefull faktor där Vision spelar en viktig roll för att skapa ett mänskligare arbersliv där alla får betalt hela dagen.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar