Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

IT-skyddsronder minskar stressen

2018-01-23

Datorer som hänger sig, tekniska system som tar tid att logga in i och som inte pratar med varandra. För några år sedan gjorde Vision en undersökning som visade att våra medlemmar ägnar i snitt 26 minuter av sin arbetsdag åt krånglande IT-system.

Självklart orsakar det mycket stress och frustration, och jag tror att vi alla är eniga om behovet av större användbarhet. Så hur gör vi?

Visions rapporter visar att en av nycklarna till framgång är att involvera medarbetare och chefer med verksamhetskompetens tidigt i utvecklingsprocessen. Vi ser att när medarbetare samt första och andra linjens chefer i kommunal verksamhet har inflytande i utvecklingsarbetet och inför upphandling av IT, då ökar användbarheten och effektiviteten hos de digitala lösningarna. Den digitala arbetsmiljön blir bättre med lägre stress och strul så att det stödjer mer och stör mindre. När medarbetarnas förbättringsidéer tas tillvara leder det till en effektivare verksamhet.

Ett annat framgångsrecept är att genomföra IT-skyddsronden för att undersöka den digitala arbetsmiljön. IT-skyddsronden bidrar till ett värdefullt lärande som i sin tur bidrar till en ändamålsenlig verksamhetsutveckling genom digitalisering. I ronden ingår kartläggning, analys, riskbedömning och möjligheter till förbättringar av IT-systemen. Skyddsronden bidrar med feedback till organisationen om behov av förbättringsrutiner och utvecklingsbehov av både system och organisationens digitala kompetens. Läs mer om hur du gör en IT-skyddsrond och om digital arbetsmiljö här.

Just nu pågår Mötesplats välfärdsteknologi och e-hälsa , en mässa om införandet av ny teknik inom kommunal vård och omsorg. Vision är på plats och lyfter just IT-skyddsronder som en metod för att undersöka den digitala arbetsmiljön, minska stressen och skapa ett mänskligare arbetsliv – det tjänar vi alla på!

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar