Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar.

Visions stadgar 

Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Medlemskap i A-kassan

Kom ihåg att ansöka om medlemskap i A-kassan.

A-kassan Vision

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Ingen ska bli sjuk av att jobba i välfärden

2018-05-28

Nyligen presenterade Försäkringskassan sin analys av sjukfrånvaron i olika yrken. Den visar att en hel del av Visions medlemmar arbetar inom yrken som innebär en ökad risk att bli sjuk. Det gäller till exempel präster, socialsekreterare och kuratorer, behandlingsassistenter och fritidsledare. Det är alla meningsfulla och belönande yrken som gör skillnad för andra. Men utan rätt förutsättningar att göra ett bra jobb kan de vara slitsamma.

En nedslående nyhet i rapporten  är också att kvinnors redan betydligt högre risk för sjukskrivning har ökat ytterligare. Forskare har tidigare visat att en viktig förklaring till att kvinnor är sjukskrivna oftare är att de inte får tillräcklig återhämtning på jobbet. Detta är bara ett av flera exempel på de bristande förutsättningarna vi ser inom kvinnodominerade yrken och sektorer. Och som riskerar att drabba både kvinnor och män som jobbar inom dessa verksamheter.

Det finns bra verktyg för att säkra återhämtning och förebygga stress och sjukfrånvaro. Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö har tagits fram just för detta syfte. En undersökning från Vision visar dock att reglerna som började gälla i mars 2016 fortfarande har fått begränsad effekt på arbetsplatserna.

Vision föreslår därför tre åtgärder för att stärka det lokala arbetsmiljöarbetet och skapa friskare arbetsplatser:

  • Utbilda politiker och ledningar, skyddsombud och chefer om föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö
  • Stötta lokala verksamheter med verktyg att nå en hälsosam balans mellan krav och resurser
  • Minska antalet medarbetare per chef så att chefer kan jobba förebyggande med arbetsmiljön

Välfärdens medarbetare får alldeles för ofta betala priset för bristande villkor med sin egen hälsa. Om vi ska klara av att erbjuda en bra välfärd i framtiden så måste arbetslivet bli mer mänskligt för alla - oavsett vilket yrke du jobbar i och vilket kön du har.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar