Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Ingen ska behöva falla mellan stolarna

2019-01-11

Den nationella samordnaren för utveckling och samordning av insatser inom området psykisk hälsa har överlämnat sitt slutbetänkande till regeringen. Det innehåller många bra och långsiktiga förslag. Samtidigt saknar Vision skarpa förslag för att komma tillrätta med att personer som behöver stöd för sin psykiska ohälsa bollas runt mellan olika instanser.

Det är bra att samordnaren lyfter fram det breda samhälleliga ansvaret för att främja psykisk hälsa och förebygga psykisk ohälsa. Vi behöver ett arbetsliv som främjar psykisk hälsa, en skola där våra barn mår bra och utvecklas och en tydlighet i var en ska vända sig för att få hjälp när så behövs.

Det är också bra att samordnaren lyfter fram att psykisk (o)hälsa inte är en fråga som löses endast inom vården. Våra medlemmar inom hälso- och sjukvården, elevhälsan och socialtjänsten jobbar varje dag med att ge stöd och insatser till personer utifrån deras behov och situation. Men det spelar ingen roll hur kompetenta medarbetarna är om de inte har bra förutsättningar för sitt bokstavligen livsviktiga jobb om det inte finns en tydlig struktur för ansvarsfördelning och resurser.

Man måste tänka både långsiktighet och här och nu när det gäller hur vi främjar psykisk hälsa och hur stöd ges vid psykisk ohälsa. Vision saknar skarpa förslag för att komma tillrätta med att personer som behöver stöd för sin psykiska ohälsa bollas runt mellan olika instanser som tjafsar om ansvarsfördelning medan ingen tar ett helhetsansvar.

Vi uppmanar den kommande regeringen att ta dessa viktiga frågor på fullaste allvar och ta itu med de brister och utmaningar som kräver såväl snabba som långsiktiga lösningar. Ingen ska behöva falla mellan stolarna!

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar