Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

God service och moderna anställningsvillkor från norr till söder

2018-10-04

Den kommunala kostnadsutjämningen omfördelar pengar från kommuner och landsting med stark ekonomi till glesbygd och platser med svag socioekonomi. Nu har utredaren Håkan Sörman presenterat förslag om förändringar som ska förstärka denna omfördelningsprincip.

För Vision är det oerhört viktigt att du som medborgare ska få god och bra samhällsservice oavsett var i landet du bor. Därför är det viktigt att se över hur ekonomiska resurser fördelas för att klara av allt från vårdtransporter till välfungerande kollektivtrafik.

Du som jobbar i någon av välfärdens verksamheter ska ha en god arbetsmiljö och schysta anställningsvillkor oavsett om du bor i glesbygd, stad eller i ett storstadsområde. Då krävs det också att de offentliga medlen omfördelas klokt och kompenserar för till exempel gles bebyggelse och stora socioekonomiska utmaningar. Regioner och kommuner med stor utflyttning eller stor inflyttning har också vitt skilda utmaningar som vi behöver hantera så att samhällets service blir likvärdig.

Vision tycker att det klokt att systemet för kostnadsutjämning ses över och uppdateras. Idag upplever våra medlemmar hur svårt det är att få landstingens och kommunernas ekonomi att gå ihop när det till exempel är långt till sjukhus och avancerad vård. Jag välkomnar att utredningen har sett denna svårighet och vill kompensera glesbygdskommuner och regioner som har stora kostnader för sjuktransporter.

Vi tycker att det är rimligt att kommuner och regioner kompenseras för en mycket stark befolkningstillväxt, som till exempel i storstadslänen. Det är nödvändigt för att större kommuner ska klara av utmaningen att bygga ut servicen i takt med befolkningstillväxten och få bort köer och flaskhalsar.

Likaså är det bra med mer resurser till områden med socioekonomiska problem, liksom till kommuner och regioner som är beroende av hyrpersonal på grund av sin geografiska struktur.

Det är dock för tidigt att säga om utredningens förslag är tillräckliga, rätt skruvade och i praktiken kan förstärka möjligheterna till en jämn och likvärdig samhällsservice. Men Vision tycker att det är ett välkommet steg i rätt riktning. Vårt fokus är en god och jämlik kvalité i välfärden med schysta arbetsvillkor för de som är anställda från norr till söder.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

 

 

 

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar