Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Facklig kraft mot främlingsfientlighet

2017-06-15

Runt om i världen ser vi hur demokratiska och mänskliga rättigheter ifrågasätts, samtidigt som främlingsfientliga krafter vinner ny mark. Hur kan vi fackliga organisationer bli bättre på att motverka rasism och främlingsfientlighet? Frågan diskuteras i dag när fackliga företrädare från hela Europa samlas i Visions förbundshus i Stockholm.

Bakom konferensen står Vision tillsammans med Akademikerförbundet SSR, Kommunal, Fackförbundet ST, Seko, Transportarbetarförbundet och Vårdförbundet. Vi är en del av Public Services International (PSI) – en global federation av förbund som organiserar offentliganställda. Tillsammans organiserar vi 20 miljoner medlemmar inom en mängd yrken i 150 länder.

Gemensamt för oss är viljan att bidra till schysta arbetsplatser med en mångfald av människor. Vår styrka är vår närvaro på arbetsplatserna. Där kan vi ta debatten, påverka och förändra normer och attityder.

Samtidigt står vi inför stora utmaningar. Tyvärr ser vi hur ökade klyftor i samhället gynnar populism och främlingsfientliga åsikter, i Europa men också här hemma. Vi var många som upprördes av Sveriges Radios Västernorrlands avslöjande härom veckan, om kommuner som väljer bort anställda på grund av utländsk bakgrund.

Likt många andra reagerade Vision starkt på uppgifterna. Vision organiserar chefer i äldreomsorgen, och vi uppmanade våra medlemmar att ta kontakt med oss om de upplever påtryckningar från ledning eller vårdtagare som riskerar att leda till diskriminering.

Men vad kan vi göra ytterligare för att motverka att situationer som denna uppstår igen? Behöver vi fackliga organisationer utveckla våra strategier? Svaret på den frågan är tveklöst Ja! Jag tror att vi måste vara ännu mer vaksamma, modiga och våga ta de obekväma samtalen – runt fikaborden, på arbetsplatsträffarna och i sociala medier. Säga ifrån mot fördomar och nedsättande kommentarer kring människor. Efterfråga fakta när rasistiska åsikter vädras.

En del samtal kan vara svåra att ta. En hjälp kan vara Visions och Kommunals gemensamma material ”En arbetsplats för alla”. Materialet fungerar som en igångsättare av diskussioner på arbetsplatsträffar. Men det finns mycket mer vi kan göra och jag ser verkligen fram emot att lära av andra länders goda exempel. Utmaningarna är större än på länge. Samtidigt så känns det hoppfullt att vi är många och utgör en sådan kraft. Det spelar roll för att göra framtidens arbetsliv mer schyst och inkluderande.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

 

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar