Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar.

Visions stadgar 

Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Medlemskap i A-kassan

Kom ihåg att ansöka om medlemskap i A-kassan.

A-kassan Vision

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Chefer behöver tid för kompetensutveckling

2019-05-08

Att vässa sina kunskaper så att man utvecklas i sitt chefsjobb och bidrar till verksamhetens kvalitet och är viktigt. Samtidigt är många chefer så pressade av jobbet att de prioriterar bort sin egen kompetensutveckling. Nu måste arbetsgivarna ge chefer förutsättningar att prioritera sitt eget lärande.

I dag samlas många av Visions chefsmedlemmar för att delta i de årliga Ledarskapsdagarna i Tylösand. En av de frågor som kommer att diskuteras är chefers möjlighet till kompetensutveckling. Tidningen Chefen i fokus har i sitt senaste nummer gjort en enkät bland Visions medlemmar om hur de ser på sitt eget lärande. Det är intressant läsning som visar att många chefer längtar efter att utvecklas och lära sig mer – men att förutsättningarna alltför ofta saknas.

Till exempel har drygt 40 procent av Visions chefsmedlemmar inte fått kompetensutveckling under det senaste året. Men nästan varenda en av dem, 90 procent, skulle gärna vilja ha kompetensutveckling. Särskilt efterlängtade är utbildningar inom området ledarskap och arbetsmiljö/arbetsrätt.

De vanligaste skälen till att kompetensutveckling fått stryka på foten är att cheferna inte haft tid eller inte hittat några relevanta utbildningar. Många har dessutom svårt att komma ifrån på grund av högt tryck på jobbet. Ett annat vanligt svar är att de utbildningar som riktas till chefer är för dyra. I vissa fall finns inte ens någon budget för kompetensutveckling, varför pengarna måste tas från annat håll.

En sådan situation riskerar att bli ohållbar. För i ett allt mer komplext och förändligt arbetsliv förväntas chefer att ständigt vara på tå. En trend vi ser på många arbetsplatser just nu är att chefer leder förändring, inte minst den förändring vi ser i ljuset av digitalisering och automatisering. Ett sätt att stärka sig själv som chef är därför att skaffa sig verktyg för att leda utveckling och förändringar. Då är en kurs som ger kunskap, inspiration och tillgång till nätverk en bra början.

Det kräver dock att arbetsgivarna avsätter pengar för chefers kompetensutveckling i budgeten. Men också att de ser över chefers förutsättningar att leda sin personal, liksom funderar över vilket stöd som finns tillgängligt när kursen är slut och vardagen tar över.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar