Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar.

Visions stadgar 

Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Medlemskap i A-kassan

Kom ihåg att ansöka om medlemskap i A-kassan.

A-kassan Vision

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

  • Veronica Magnusson, förbundsordförande.

Använd de administrativa proffsen bättre

2017-11-23

Framtidens vård är beroende av medicinska sekreterares kompetens i kombination med goda tekniska lösningar. När Vision idag (23 november) träffade regeringens utredare var vårt budskap tydligt: använd de administrativa proffsen mer strategiskt för en mer effektiv hälso- och sjukvård.

Utredningen ”God och nära vård. En gemensam färdplan och målbild” (SOU 2017:53) handlar om att utveckla en modern, jämlik, tillgänglig och effektiv hälso- och sjukvård med fokus på primärvården.

I det arbetet är medarbetarnas kunskaper om verksamheten otroligt betydelsefulla. Vid dagens möte berättade medicinska sekreterare och tandsköterskor om sina arbetsvillkor och förutsättningar på jobbet. Ann-Gerd Cardin, medicinsk sekreterare i Västerbottens län, gjorde följande medskick: ”Vår kompetens kan användas för att ta fram fler digitala och moderna lösningar i vården. Medicinska sekreterare kan också få en mer koordinerande roll som kan avlasta läkare och sjuksköterskor”.  

En viktig fråga handlar om patientsäkerheten när vården utvecklas. Patientsäkerhet innebär att rätt information finns på rätt plats vid rätt tillfälle. Och utförs av rätt kompetens. Vision har länge drivit frågan om RAK, rätt använd kompetens, där varje yrkesgrupp inom hälso- och sjukvård gör det den är bäst på och utbildad för. Vi vet till exempel att läkares och sjuksköterskors tid med patienterna har minskat och att många nya administrativa arbetsuppgifter har tillförts. Genom att använda de medicinska sekreterarnas kompetens mer strategiskt i vården kan läkare och sjuksköterskor få mer tid till patienterna.

De medicinska sekreterarnas breda och djupa digitala kompetens behöver också involveras när landsting och regioner upphandlar nya, smartare och mer tillgängliga it- system. Även vårdgarantin ska ses över av utredningen och det ställer krav på handläggningen. När fler patienter ska handläggas på kortare tid måste vårdadministrationen ha tillräckliga resurser och effektiva tekniska lösningar.

Ytterligare ett perspektiv som Vision vill lyfta fram är personalförsörjningen. Medicinska sekreterare är ett kvinnodominerat yrke där lönenivåerna är låga och lönespridningen dålig. Om vården ska kunna rekrytera och behålla denna viktiga yrkesgrupp så måste lönerna öka – annars står vi inför en stor kompetensbrist.

Anna Nergårdh tyckte att Vision bidrog med många kloka och användbara förslag till utredningen. Samtalet väckte flera frågor som både Vision och utredaren kommer att undersöka närmare inför det fortsatta arbetet.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar