Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Äntligen dags för politiken att börja leverera

2019-01-21

Äntligen har Sverige fått en ny regering. Vår förväntan är att ni ska leda vårt land framåt så att det blir ännu bättre och mer jämställt. Den överenskommelse som ligger till grund för regeringsbildningen ger förutsättningar att hitta breda lösningar kring viktiga samhällsproblem. I det arbetet kommer ni kunna stor ha nytta av Visions medlemmars perspektiv och kunnande.

För Visions 197 000 medlemmar finns inom en mängd olika yrken i kommuner, regioner, privata företag och i kyrkan. Politiker på alla nivåer bör lyssna och ha tillit till våra medlemmar som kan verksamheten bäst, här finns ofta svaren på många av de utmaningar som välfärden står inför.

Jag tänker till exempel på de höga sjuktalen i den kvinnodominerade välfärden, som ofta orsakas av stress eller annan psykisk ohälsa. Vi måste skapa ett mänskligare arbetsliv där det finns en rimlig balans mellan krav och resurser så att människor inte blir sjuka. Här har Vision presenterat förslag i form av bättre förutsättningar för chefer att vara närvarande ledare, att skapa en rimlig arbetsbelastning för våra medlemmar, och att öka det individuella inflytandet över arbetstid för att skapa en bättre balans mellan arbete och fritid. Vi driver också på för bättre villkor för våra medlemmar inom socialtjänsten, liksom i elevhälsan genom fler kuratorer.

Att jobba för ett mänskligt arbetsliv innebär att jobba för arbetsplatser där alla får plats. Arbetsplatser där det råder nolltolerans mot diskriminering och trakasserier. Där var och en kan vara sig själv och där olikheter är en tillgång för verksamheten. Olika bakgrund, livsstil och funktionsvariationer ökar perspektiven och förståelsen för andra människor. Överallt där välfärd skapas i mötet mellan medarbetare och brukare berikas verksamheten av en mångfald av människor. Vi förväntar oss politiker som inser och värnar detta. 

Jag tänker också på den förändring som våra yrken och arbetsplatser genomgår. Vi ser att det inom flera områden finns stora och helt nödvändiga kliv att ta – tekniska möjligheter som vi inte kan vänta med att använda, till exempel när det gäller lösningar som ger äldre ökad trygghet och service. Digitaliseringen och automatiseringen skapar ibland även oro för framtiden bland många medlemmar. Kommer mitt jobb att finnas kvar? Har jag den kompetens som krävs? Förändringen blir bra när medarbetarna har inflytande över utvecklingen, får kompetensutveckling och blir delaktiga i förändringen. Och även om kollegan är en robot behövs medlemmarnas engagemang och erfarenheter mer än någonsin.

Samtidigt som vi gläds åt en ny regering ser Vision med oro på den punkt i överenskommelsen mellan partierna som handlar om arbetsrätten. Denna punkt innebär en förändring av anställningsskyddslagen i en riktning som gör det lättare för arbetsgivare att säga upp anställda. Det skulle påverka alla Sveriges arbetstagare negativt. Dagens regler skyddar den anställda mot godtycke och har varit en framgångsrik grund för viktiga kollektivavtal som ger arbetstagare som sägs upp större ekonomisk trygghet och hjälp att hitta nya jobb samtidigt som företagens konkurrenskraft värnas.

Om den nu aktuella överenskommelsen blir regeringspolitik kommer ett antal stora arbetsrättsliga frågor att utredas på relativt kort tid och under stort politiskt tryck. Vision vill se långsiktiga, hållbara lösningar i de stora frågor som är avgörande för utvecklingen av vårt samhälle. Vi uppmanar därför regeringen att ha tillit till parternas kunskap och lämna arbetsrätten i fred – det finns betydligt viktigare utmaningar på arbetsmarknaden som vi gemensamt behöver hugga tag i.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar